Nettbransjen tok feiringen på forhånd

Under årets Mediaforum på Geilo åpnet Trond Blindheim fra Synergi RF sitt pessimistiske foredrag med å konstatere at internettbransjen er i bakrus og at det kommer til å gå i dass.

Under temaet 'Hva skjer med eksisterende medier når nye dukker opp?', konkluderte Trond Blindheim med at det eldste mediet av alle - plakaten - fortsatt er den som virker best.

Blindheims spådommer var ikke oppløftende nyheter for internettbransjen. Han mener " År 2001 - en mediebakrus" er et bedre navn på Mediaforums høstkonferanse i år enn det faktiske navnet; " År 2001 - en medieodysse".

- For to år siden spådde de fleste at den nye økonomien ville spise opp den gamle og at nye medier ville utradere de tradisjonelle. Det skjedde ikke. Nettbransjen tok feiringen på forhånd og sliter nå med bakrusen, sa Blindheim.

Han tar et historisk tilbakeblikk.

- For 20 år siden sa tonangivende brasjefolk at de trykte mediene ville gå til grunne. Det skjedde ikke. For seks år siden ble det spådd at publikum ville slutte å innhente informasjon fra tradisjonelle medier. Det skjedde ikke. For tre år siden ble det spådd at konvergensen skulle gjøre telefon, faks, post og oppslagsverk til museumsgjenstander. Det skjedde ikke. Og det kommer heller ikke til å skje.

Blindheim mener tragediene nå står i kø for de nye mediene.

- TV-selskapene sliter og vil slite enda mer til neste år. Nett-Norge silblør og det er ingen bedring i sikte.Det er mange som har brent fingrene sine og hjelpen er langt unna. Mens de nye mediene sitter i skifteretten, går de gamle så det griner, hevder han.

Blindheim viser til at nettmarkedet for 2001 har gått ned 50 millioner fra i fjor - til 250 milloner. - Massemarkedene på nett klarer ikke å leve av annonseinntektene de neste tre-fire årene, sier han.

Og mens nettmediene sliter, har de etablerte mediene, ifølge Blindheim, ikke opplevd noen strukturelle endringer de siste ti årene.

- Folk leser lokalavisen og handler på nærbutikken. Avis og plakat er fortsatt uslåelig på kjøpsutløsning, slår strategidirektøren fast.

P.S.
Hovedsponsor MSN hadde forøvrig lagt to hodepinetabletter av type Paracet på hotellrommet til de som deltar på årets Mediaforum.
D.S.

Til toppen