«Identity» skiller seg ikke nevneverdig fra andre nettbrett når det gjelder utseende. På innsiden har den imidlertid støtte for digitale tv- og radiosendinger. (Bilde: Enspert)

Nettbrett med mini-TV og DAB

- Kan legge nettjenester over tv-bilder, sier Gunnar Garfors i NMTV.

Mini-TV er en flopp. I hvert fall foreløpig.

I 2009 startet Norges mobil-TV (NMTV) prøvesendinger i Oslo-området, men interessen for konseptet har vært laber.

- Mottakerne har ikke vært attraktive nok, innrømmer daglig leder Gunnar Garfors til digi.no.

Han leder også organisasjonen International DMB Advancement Group (IDAG), som ønsker å fremme bruken av mobilteknologier som DAB, DAB+ og DMB.

Nå lanserer de ikke mindre enn fire Android-baserte nettbrett under merkenavnet Identity.

Alle har innebygget digitalradio og Mini-TV.

- Tre av modellene har syv tommer skjerm og én har 9 tommer. De har berøringsskjerm som andre nettbrett, men kan i tillegg kombinere kringkasting med nettjenester. For eksempel kan Twitter ligger over tv-sendingen. Dette er det første mainstream-produktet for åpner for slikt, sier Garfors.

Produktene er utviklet i samarbeid med sørkoranske Enspert, som skal være landets nest største produsent av nettbrett etter Samsung.

Målet er å være på plass i norske butikker allerede i juni. IDAG vil foreløpig ikke si noe konkret om prisnivået, men det loves konkurransedyktige priser.

- Det blir ganske mye billigere enn iPad eller Samsungs Galaxy Tab, sier Garfors.

digi.no får opplyst at batteriet skal tåle rundt fire timer med tv-sendinger. Videre skal nettbrettene kjøre nyeste Android «Gingerbread» versjon 2.3. Ett eller to av brettene skal leveres med Androids nettbrett-optimaliserte utgave, det kommende OSet «Honeycomb». Prosessoreren er på «1 gigahertz eller høyere».

- Dette er bare den første av denne typen produkter. Det vil komme flere nettbrett og mobiltelefoner som utnytter samme teknologi, sier Garfors og sikter til mikrobrikker som støtter DAB og DMB.

Digital-tv og digital radio skal nå være på full fart inn i produktene til mer kjente utstyrs- og mobilprodusenter.

- De store brikkeprodusentene jobber nå med store kjente merkenavn. Noen av dem har vi kontakt med direkte gjennom IDAG. Markedet er i ferd med å bli veldig stort. I løpet av 2011 vil vi dekke 490 millioner mennesker i over 40 land, sier han.

Mini-tv-sendingene i Norge er foreløpig bare på prøvestadiet. Konsesjonen utløper allerede om få måneder, den 1. juli.

- Det begynner å bli lite tid, men det ligger søknad inne hos Samferdselsdepartementet og Post- og teletilsynet om overgang fra prøvedrift til ordinære sendinger, sier NMTV-sjefen.

    Les også:

Til toppen