ANALYSER

Nettbrettsalget faller for første gang

Men enkelte leverandører vokser likevel.

Lenovo er den eneste av de fem største nettbrett-leverandørene som øker leveransene. Nyskapende løsninger, som dette brettet med innebygd projektor, bidrar til veksten.
Lenovo er den eneste av de fem største nettbrett-leverandørene som øker leveransene. Nyskapende løsninger, som dette brettet med innebygd projektor, bidrar til veksten. Bilde: Lenovo
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
3. feb. 2015 - 11:03

IDC kom i går med en rapport over nettbrettmarkedet i fjerde kvartal av 2014, samt for hele året samlet. For første gang siden 2010, da Apples iPad kom på markedet, er det negativ vekst i dette markedet. For ifølge IDC ble det levert 3,2 prosent færre nettbrett i fjerde kvartal i fjor enn i samme kvartal året før.

Målt i antallet enheter er det ingen som merker svikten bedre enn Apple. Selskapets leveranser falt fra 26,0 til 21,4 millioner enheter i perioden. Men Apple var og er den klart største leverandøren, så i prosent utgjør ikke nedgangen mer enn 17,8 prosent. Både Samsung, Asus og ikke minst Amazon opplever betydelig større nedgang, målt i prosent.

Vinnerne er de mindre leverandøren, som fra fjerde kvartal i 2013 til fjerde kvartal i 2014 har økt leveransene med 36,2 prosent. Dette utgjør til sammen 9,4 millioner enheter. Fordi analysen både omfatter tradisjonelle nettbrett og 2-i-1-enheter, så inkluderer dette blant annet Microsofts Surface-produkter. Men leveransene er tilsynelatende for små til at Microsoft blir regnet blant de fem største leverandørene.

Bare én av de fem største gjør framskritt. Lenovo opplevde i perioden en vekst i nettbrettleveransene på 9,1 prosent. Men selskapet leverte i forrige kvartal færre enheter enn det nedgangen til Amazon var på.

Nettbrettmarkedet i fjerde kvartal av 2014 ifølge IDC. <i>Bilde: IDC</i>
Nettbrettmarkedet i fjerde kvartal av 2014 ifølge IDC. Bilde: IDC

2014 totalt

Siden den første nedgangen i nettbrettmarkedet først skjedde i siste kvartal i fjor, og tross alt var relativt begrenset, så ble det levert flere nettbrett i 2014 totalt enn i 2013. Men den ville veksten som man tidligere har sett, uteble. I alt ble det ifølge IDC levert 229,6 millioner nettbrett i fjor – knapt ti millioner, eller 4,4 prosent, flere enn i året før.

Apple leveranser av iPad falt med 17,8 prosent i fjor. Dette forklares av IDC med at nye versjoner har tilbudt lite nytt, at større iPhone-modeller spiser av iPad Mini-etterspørselen og at flere enn tidligere velger Mac i stedet for en stor iPad.

Samsung leverte i fjor omtrent like mange nettbrett som året før, men greide for første gang å passere 40 millioner enheter. Spesielt selskapets Tab 4-serie skal ha blitt godt mottatt i fjor.

Nettbrettmarkedet i 2014 ifølge IDC. <i>Bilde: IDC</i>
Nettbrettmarkedet i 2014 ifølge IDC. Bilde: IDC

Lenovo greide å passere Asus som nettbrettleverandør på slutten av fjoråret, men ikke i året sett under ett. Totalt sank leveransene til Asus med 5,5 prosent i fjor, mens Lenovo økte sine med 43,5 prosent. IDC mener at Lenovo vinner på å ha en bred portefølje med både Android- og Windows-enheter i de fleste størrelser. Asus merker derimot økt konkurranse, spesielt fra mange lavprisleverandører.

2014 var et svært dårlig år for Amazons leveranser av egne nettbrett. Samlet falt leveransene med 66,4 prosent. Dette til tross for lanseringen av Kindle Fire HDX 8.9 og Fire HD 7. Også Fire HD 6 ble lansert i fjor, men med seks tommers skjerm regnes denne ikke som et nettbrett av IDC, selv om den markedsføres av Amazon som dette.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.