Nettbrukere tar ikke ferie fra boligkjøp

Det merkes på boligmarkedet at kjøpere bruker trådløse tjenester til å orientere seg om nye tilbud.

Det har vært rift etter 3G-kortene til NetCom, og det var i juni registrert 5.000 nordmenn som har mottatt kortet.

NetCom dekker nå 244 byer og tettsteder i Norge med Edge i Nord-Norge og UMTS i tettbyde steder med over 8.000 innbyggere.

I tillegg har NetCom bygget ut soner i kyst- og fjellområder som dekker populære feriesteder og hytteplasser.

Telenor på sin side, presiserer å ha fulgt konsesjonskravet om å ha dekning der det er mer enn 2.800 innbyggere.

Det betyr at også hytteeiere og båtfolk kan følge aktivt med på det som skjer på nettet, alt fra nyheter, jobbrutiner og til boligkjøp.

    Les også:

For teknologien gjør det nemlig mulig å være en aktiv boligkjøper selv i den mest slappe feriemåneden juli.

Daglig leder Børge Finneid i eiendomsmekleren Krogsveen sier til Asker og Bærum Budstikke at en attraktiv bolig i Bærum gir flere titalls interessenter på et blunk.

Flere meglere forteller at de i løpet av ferieukene ofte treffer dem som av ulike årsaker ikke har så lett for å handle ellers i året.

Det er spesielt de yngre kjøperne som er på hugget. En undersøkelse viser at halvparten av landets boligkjøpere mellom 25 og 45 år så den nye boligen sin først på nettet.

Den andre halvparten så boligen først i avisen, men styrkeforholdene mellom de to kanalene forskyves stadig i nettets favør.

Til toppen