Nettbrukeren leser grundigere enn papirleseren

Lesing av online-nyheter er Internett-brukernes nest mest populære online-syssel etter elektronisk post. Og online-leseren er en grundigere leser enn papirleseren, påstår amerikanske medieforskere.

I en undersøkelse, som Zatso har gjennomført i samarbeid med Radio and Television News Directors Foundation (RTNDF), svarer en av tre spurte at de leser online-nyheter og informasjon hver dag. Det er amerikanske nettbrukeres web-vaner som er kartlagt i undersøkelsen, som slår fast at kun en av ti mener det ikke er viktig å følge med på nyhetsbildet.

Lokale nyheter scorer høyest i popularitet, deretter kommer regionale og nasjonale nyheter, fulgt av værmeldinger.

Samtidig svarer tre av fire Internett-brukere at de er interesserte i "news on demand", det vil stort sett si tjenester der du bestiller nyheter direkte til din elektroniske postkasse. To av tre svarer dessuten at de foretrekker personaliserte nyheter, altså nyheter som velges ut etter visse forhåndsdefinerte kriterier - eksempelvis type nyhetsgenre, bestemte kilder eller fastsatte stikkord.

Ifølge undersøkelsen svarer mange av de spurte at de "liker tanken på å selv kontrollere nyhetsbildet" i stedet for at andre velger ut nyhetene for dem. Over to tredjedeler av nettbrukerne mener de er flinkere til å velge ut nyheter som interesserer dem enn det en profesjonell nyhetsredaktør er i stand til å gjøre.

En annen leservaneundersøkelse, utført av Poynter-instituttet og Stanford-universitetet, viser at lesemønsteret på nett på vesentlige punkter skiller seg fra måten tradisjonelle papiraviser og -magasiner leses på.

- Folk som leser nyheter på Internett fokuserer i større grad på artikkelteksten før de ser på bilder og grafikk, mens den tradisjonelle papirmedieleser oppfører seg motsatt: Illustrasjoner først, så tekst, påstår de amerikanske forskerne.

Internett-brukere som leser nyheter online leser dessuten i snitt 75 prosent av hver artikkel, mens avis- og magasinleseren "gir opp" etter å ha lest i underkant av 30 prosent av artikkelen.

Den gjennomsnittlige leser av online-nyheter besøker seks ulike nettsteder for hver "leserunde" de tar på nettet, og de fokuserer først og fremst på innsamling av informasjon.

I motsetning til Zatso-undersøkelsen, konkluderer Poynter/Stanford-undersøkelsen med at den jevne online-leser misliker personaliserte nyhetssider - mest av frykt for å gå glipp av store nyheter.

De amerikanske surferne som besøker nyhetstjenester bruker dessuten imponerende mye tid på banner-annonser, skal en tro Poynter/Stanford-undersøkelsen: I snitt så de på 45 prosent av bannerannonsene i minst ett sekund, noe som ifølge ekspertene er mer enn nok til å oppfatte et annonsebudskap online. Videre fant forskergruppen ut at 64 prosent av alle fotografier, og 22 prosent av andre bilder, fikk like lang oppmerksomhet fra leserne som banner-annonsene.

Lokale aviser er et populært startsted for mange online-lesere. 45 prosent av deltakerne i Poynter/Stanford-undersøkelsen besøkte slike sider først, 28 prosent besøkte et nasjonalt nettsted først, mens åtte prosent begynte surfeturen på en spesialistside.

Bare ni prosent starter på portaler.

Til toppen