Nettbrukerne blir mer lojale

En ny MediaMetrix-undersøkelse bekrefter tidligere norske og internasjonale målinger som viser at web-brukerne blir stadig mer lojale mot utvalgte nettsteder.

Selv om antallet publiserte nettsteder vokser raskere enn noengang, og valgmulighetene på nettet blir stadig flere, besøker nettbrukerne i gjennomsnitt færre nettsteder enn før og bruker lengre tid på de web-sidene en velger å besøke.

Den nye MediaMetrix-undersøkelsen, som er utført på oppdrag fra den amerikanske avisen Los Angeles Times (LA Times), viser at surferne nå bruker nesten 20 prosent av tiden sin på å besøke topp-ti-nettstedene, mot 16 prosent for ett år siden, skriver BBC News Online.

- Nettbrukerne er i ferd med å bli mer modne. Webben endres raskt men det er fremdeles bare 24 timer i døgnet, derfor tvinges surferne til å strømlinjeforme sin nettbruk i større grad enn før. Og det er nettopp det de gjør: Nettbrukerne kommer stadig oftere tilbake til nettstedene de allerede kjenner for å hente ut den kvalitetsinformasjonen de ønsker, sier markedssjef Mary Gorman i nettanalysebyrået Nua til BBC News Online.

Hun mener de som lever av nettpublisering nå må konsentrere seg om å bli best i sin nisje. Portaler er OK en stund, men folk ønsker ikke alltid å bli guidet videre og tilbys begrensede valgmuligheter. I så måte er Europa mer "oppegående" enn USA, mener Gorman, som spesielt trekker fram nettbrukerne i England, Irland og Skandinavia som mer "modne" enn sine kolleger på andre siden av dammen.

Til toppen