Nettbutikken må være lynrask

Kundene rømmer allerede etter få sekunder.

En tredjedel av nordiske forbrukere gir opp nettbutikken hvis ikke siden dukker opp innen 10 sekunder.

Etter 20 sekunders ventetid har nesten to tredjedeler forlatt butikken, til fordel for konkurrentene.

Når det har gått et helt minutt uten svar, er det ingen som lenger venter, kanskje med unntak for de som har sovnet foran skjermen.

Det er blant konklusjonene i en undersøkelse utført av programvarehuset CA, skriver danske Computerworld.

- Selv korte forsinkelser på en nettside skader virksomheter. De mister omsetning og får dårligere omdømme. Kommersielle nettsider bør ha et klart overblikk over kundenes opplevelse på nettet, sier CA-direktør Ole Andersen til avisen.

Flere har blitt oppmerksomme på viktigheten av brukeropplevelser ved nettløsninger de siste årene. Nettgiganten Google er blant flere som jobber hardt for å barbere hundredeler fra responstiden på tjenestene. Målet deres er svartider på under 1,25 sekund.

- Skriver du inn en nettadresse så forventer du at nettsiden dukker opp med en gang, bekrefter kreativ leder og gründer Teodor Bjerrang i konsulentselskapet IXD til digi.no.

Selskapet hans er en av flere norske virksomheter som jobber med å skape gode brukeropplevelser på web.

Men det som faktisk dukker opp på nettsiden er minst like viktig som selve lastetiden, ønsker Bjerrang å poengtere.

- Brukeren må skjønne hva siden selger i løpet av like kort tid, eller forstå hva vedkommende skal gjøre der, sier han.

IXD-gründeren opererer ikke med noen tommelfingerregel for hvor lang tid det skal ta før nettsiden er ferdiglastet. For som han sier: det varierer ut fra linjen man sitter på.

- Men man bør ikke ha med mer enn nødvendig. Tommelfingerregelen er å fortelle det du skal, og så ta bort det som er unødvendig, avslutter Bjerrang.

    Les også:

Til toppen