RESULTATERFINANS

Nettbutikker taper millioner i jula

Ifølge en ny brukerundersøkelse som er gjennomført av Icon Medialab, vil norske nettbutikker tape millioner av kroner på årets julehandel. Over halvparten av testkundene klarte ikke å gjennomføre den planlagte handelen.

Helge Lunde
6. des. 2000 - 14:55
Icon Medialab AS




Hindringene finnes i alle faser av handleopplevelsen, men de mest alvorlige hindringene for gjennomføring av salg oppstår i checkout-prosessen (legge varen i handlekurven, registrere informasjon og gjennomføre betaling), mener Icon Medialab. Noen hindringer er avgjørende, og fører til at kunden gir opp umiddelbart. Andre hindringer bidrar til forvirring og frustrasjon slik at kunden gradvis mister motivasjonen. Alle hindringene kan hver for seg bidra til færre salg og mindre omsetning.

Et annet kjent fenomen er at det også er uhyre enkelt å rote seg ut av butikken hos flere av nettstedene, slik at man faktisk aldri kommer så langt som til kassen for å betale.
yaTack får mye pepper i testen for svake tekniske løsninger, og i konklusjonen for rapporten fra Icon Medialabs heter det:


Hadde en tjeneste som yatack.no gjennomført en enkel brukertest med en håndfull personer, ville man enkelt identifisert flere klare problemer som kunne mangedoblet suksessraten og dermed også omsetningen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra