- En av åtte vil handle julegavene på nett i år
- Netthandelen modnes med jula
- Nordmenn klare som egg til å nettshoppe
- Min handleliste til jul
- Cubus.no er utsolgt på T-skjorter
- E-kjøpmann: - Nettjulehandelen blir en flopp
- Messias ikke på nettet til jul
- Ta en pause i jula!
- Nettbutikker taper millioner i jula
- Julehandel rammet av nettbrudd
Hindringene finnes i alle faser av handleopplevelsen, men de mest alvorlige hindringene for gjennomføring av salg oppstår i checkout-prosessen (legge varen i handlekurven, registrere informasjon og gjennomføre betaling), mener Icon Medialab. Noen hindringer er avgjørende, og fører til at kunden gir opp umiddelbart. Andre hindringer bidrar til forvirring og frustrasjon slik at kunden gradvis mister motivasjonen. Alle hindringene kan hver for seg bidra til færre salg og mindre omsetning.
Et annet kjent fenomen er at det også er uhyre enkelt å rote seg ut av butikken hos flere av nettstedene, slik at man faktisk aldri kommer så langt som til kassen for å betale.
yaTack får mye pepper i testen for svake tekniske løsninger, og i konklusjonen for rapporten fra Icon Medialabs heter det:
Hadde en tjeneste som yatack.no gjennomført en enkel brukertest med en håndfull personer, ville man enkelt identifisert flere klare problemer som kunne mangedoblet suksessraten og dermed også omsetningen.