Nettbutikker uten kontaktinformasjon

21 av 81 nettbutikker har ikke nødvendig kontaktinformasjon, viser en kontroll fra Forbrukerrådet.

Kunder klager til Forbrukerrådet om manglende informasjon når de går til nettbutikker.

Nå har Forbrukerrådet sjekket 81 nettbutikker innen bransjen helse, mobile innholdstjenester og telefontjenester. Også aktører innen andre bransjer som kunder har klaget på var blant de kontrollerte butikkene.

21 av 81 butikker holdt ikke mål på kontaktinformasjon, og har nå mottatt et brev fra Forbrukerrådet.

Ifølge e-handelslovens paragraf 8 er nettbutikker pålagt å publisere navn på kontaktpersoner, firmaadresser, e-postadresse og organisasjonsnummer på nettsidene.

I tillegg kan verdifull handel gå tapt.

Stadig mer av handel og tjenester vil blir kanalisert over nettet, og det blir viktigere enn noen gang for bedrifter å skape funksjoner som gjør det mulig for brukerne å finne det de leter etter på nett, framholdt nettguru Peter Morville på et seminar i forrige uke holdt i regi av det uavhengige konsulentselskapet Netlife Research.

Morville bør være kjent for de fleste som forfatter av boka Information Architecture for the World Wide Web, også kjent som «Bibelen for informasjonsarkitekter».

Til toppen