BEDRIFTSTEKNOLOGI

Nettby-gründerens nye prosjekt

- Har én prosent sjanse til å lykkes, sier Fredrik Kristiansen (29).

Webutvikler og seriegründer Fredrik Kristiansen vil utfordre Linkedin. Selv gir han seg én prosents sjanse for å lykkes.
Webutvikler og seriegründer Fredrik Kristiansen vil utfordre Linkedin. Selv gir han seg én prosents sjanse for å lykkes. Bilde: Networkhill.com
22. feb. 2011 - 13:54

Fredrik Kristiansen (29) er kjent som hjernen bak Norges to største nettsamfunn.

I 2001 utviklet han Blink for Dagbladet. Fem år senere hoppet han over til VG og lagde konkurrenten Nettby på rekordtid. Blink tålte ikke konkurransen og medlemmene flokket seg raskt til det nye alternativet. I fjor ble Nettby selv utkonkurrert av Facebook.

Nå er seriegründeren igjen i ilden. Denne gangen ønsker han å utfordre en annen nettjeneste: det profesjonelle nettverket LinkedIn.

- Jeg har fulgte med på LinkedIn i de syv årene de har holdt på. De har et ganske tøft nettverk, men har ellers gjort lite ut av seg. Dessuten leste jeg at LinkedIn var verdt to milliarder dollar. Da fant jeg ut at det ville være gøy å lage en konkurrent på 30 dager, sier Kristiansen til digi.no.

Selv trenger han strengt tatt ikke jobbe. Etter å ha solgt andelene sine i Nettby til VG ble webutvikleren mangemillionær. Hans nye prosjekt begynte mest som en utfordring til seg selv: Kunne han lage en konkurrent til et av verdens største sosiale nettverk på så kort tid?

Arbeidet begynte i midten av januar og er godt dokumentert i en egen utviklerlogg. Der går det frem at Kristiansen rakk den selvpålagte fristen. Han rakk sågar å legge inn flere dagers pause til snowboardkjøring underveis.

Resultatet ble nettjenesten Networkhill.com. Navnet er plukket helt tilfeldig, noe vi kommer tilbake til senere i dette intervjuet.

- Det som ligger ute nå er laget på 30 dager. Jeg synes egentlig at det fungerer ganske greit. Det er litt annerledes (enn Linkedin, journ.anm.), blant annet er nettverket helt åpent. Alle kan kikke på profilene uavhengig av om du kjenner dem. Begrensingen ligger i at du ikke kan ta kontakt med personer, med mindre du er innenfor tre nivåer fra dem.

Mer enn Linkedin

Kristiansen sier han denne gangen har internasjonale ambisjoner med nettsamfunnet. Det er derfor språket i tjenesten er engelsk. Den store jobben ligger imidlertid foran ham.

- For å konkurrere med Linkedin må man få noe mer. Det jeg jobber med nå er et prosjektverktøy som begynner å bli rimelig bra. Her kan man jobbe og delegere oppgaver. Ansatte i bedrifter eller elever kan samarbeide om skoleoppgaver, for eksempel. Jeg seg også for meg verktøy for selgere, eller ulike typer bransjerelaterte løsninger. Det er den veien jeg ønsker å gå med prosjektet; å kombinere nettverket med nytteverktøy.

Prosjektverktøy er bare ett av flere planlagte utvidelser i Kristiansens nye nettjeneste.
Prosjektverktøy er bare ett av flere planlagte utvidelser i Kristiansens nye nettjeneste.

- Nesten en umulig oppgave
- Det var ikke liv laga for en konkurrent til Facebook i Norge. Hva får deg til å tro at du kan utfordre LinkedIn?

- Jeg har tenkt at det er én prosent sjanse for å lykkes. Dette er nærmest en umulig oppgave. Men nå har jeg økonomi til å gjøre akkurat hva jeg vil. Det er kult. Ambisjonen er å lage noe som er så bra at det blir attraktivt for andre å velge min tjeneste i stedet for Linkedin.

Jobbannonser

Fokuset så langt har ikke vært å tjene penger på prosjektet. I stedet påpeker Kristiansen det velkente faktum at en stor brukerbase i seg selv er verdifull.

- Erfaringen er at hvis du greier å få nok medlemmer, så kan du tjene penger også. Det er noen åpenbare mulighetser, som vanlige annonser eller jobbannonser. Målet er at dette skal være gratis for brukerne.

- Har du noen utgifter med nettstedet?

- Egentlig bare egen tidsbruk. Dette drifter jeg selv på en server jeg arvet av Nettby. Alt er designet av meg.

Penere ikoner

På sikt kan det bli nødvendig med hjelp til et mer attraktivt brukergrensesnitt, eller «litt finere ikoner» som han selv sier. Men det er foreløpig for tidlig.

- Jeg har valgt å fokusere på de viktige funksjonene først. Det inkluderer nettverket, profiler med CV, ulike koblinger, grupper og lignende. I hovedsak er det jeg mener skal ligge i bunnen nå ferdig. Men det er selvfølgelig noe småplukk her og der.

Etter to ukers drift og 100 utsendte invitasjoner har Kristiansen klart å hanke inn 185 brukere til den nye tjenesten. Det inkluderer både denne intervjueren, og ikke minst et dobbeltsidig oppslag i Dagens Næringsliv forrige lørdag. Er han fornøyd med oppstarten så langt?

- Jeg fikk faktisk null nye medlemmer etter DN-artikkelen. Til sammenligning fikk jeg 30 medlemmer da @urke skrev om nettjenesten min på Twitter. Så kort tid etter lansering må jeg si at jeg ikke har forventet stort. Det er først de neste seks månedene at kvaliteten i tjenestene virkelig vil komme.

- Hvor mange brukere må du få det neste halve året for å kalle dette en suksess?

- Nei, det tør jeg ikke si. Målet er at det skal være litt vekst hver dag. I stor grad er dette noe jeg synes det er gøy å drive med. Det som er spennende er å se om jeg kan få dette til å rulle eller ikke.

- Dette ligner jo heller ikke på noe av det jeg har drevet med tidligere. Nettby var underholdning. Networkhill.com skal bli et rent nytte nytteverktøy.

Navnet da? Network kan man forstå, men hill?

- Det er i hovedsak et prosjektnavn. Da jeg bestemte meg å lage noe på 30 dager hadde jeg ikke tid til å tenke så mye på navnet. Det var bare å sette sammen noen tilfeldige ord til man fant noe som hadde ledig .com-domene. Det kan tenkes at navnet blir byttet i fremtiden.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.