Nettet er best på stillingsannonser

Markedet for nettannonsering fortsetter å vokse kraftig, viser statistikk fra Inma.

Stadig flere bedrifter får øynene opp for den gevinst annonsering på nett gir med dynamiske hyperlinker og klikkbar, visuell informasjon.

Ifølge tall fra MBL/Nettforum og Inma økte reklameomsetningen på nett i januar måned med 43 prosent i forhold til januar 2004. I januar 2005 ble det omsatt reklame på nettet for hele 62,3 millioner kroner.

Sterkest vekst er i kategorien stilling ledig, med en oppgang på 59 prosent.

Merkevareomsetning har også skutt fart. I januar ble det omsatt merkevareannonser for 43,2 millioner kroner, som er en vekst på 52 prosent.

Fra desember 2003 til desember 2004 var den samlede veksten på nettannonsering 40 prosent. I januar ble altså denne økningen ytterligere akselerert. Mediebyrået Carat spår nettet som den store reklamevinner i 2005.

– Internett blir større enn fagpresse, radio og utendørs og tangerer nesten ukepresse, sier Carat-sjef Helge Onsum til Kampanjes magasin.

Toppsjefen i Carat og Aegis Media Norge tror alle piler vil peke oppover i år.

– Flere store annonsører har høstet erfaring med Internett som medium og mediet legges nå i langt større grad inn som en naturlig del av mediemiksen. Bank, finans og reiseliv har også Internett som en av sine viktigste plattformer for dialogen med kundene, sier Onsum.

Det gjør Internett til en stadig større mediekanal målt etter reklameomsetning. Internett øker avstanden til jevnstore mediekanaler og nærmer raskt seg ukepressen.

Til toppen