Nettet kaprer stadig mer penger

Nettannonseringen vokser nå i det tempoet dotcom-gründerne drømte om på slutten av 90-tallet.

Den norske omsetningen på nettannonser økte med hele 41 prosent i 2004, viser tall fra bransjeforeningen INMA som estimerer at tallene dekker rundt 90 prosent av markedet.

Totalt ble det omsatt internettannonser for 646 millioner kroner, viser INMA og MBL/Nettforum-tallene. Veksten var størst på rubrikkannonser for eiendom, med en vekst på hele 64 prosent.

Veksten forsatte gjennom hele året og i desember ble det omsatt nettannonser for i overkant an 52 millioner kroner.

To av tre annonseringskroner kommer fra merkevareannonsering, mens hver tredje krone kommer fra rubrikkannonser. Veksten er tilnærmet lik for områdene innenfor annonser. Det er en total vekst i alle hovedkategoriene for rubrikkannonser. Bil og motor har økt med 46 prosent og stillingsannonser har økt med 41 prosent.

- Vi spådde i januar i fjor en vekst totalt for året på 25 prosent. Det viser seg at interessen for nettannonsering har vært betydelig større i

2004 enn det vi turte å anslå, sier daglig leder Terje Gaupseth i INMA.

Det har også i år vært en betydelig økning i bruken av Internett som mediekanal. I følge MMIs Mediadøgnet 2004 øker Internett med to prosentpoeng. Mens konkurrerende kanaler enten faller eller er på samme nivå som i 2003.

- Det har vært et fantastisk nett-år. Selv om det er vanskelig å sammenlikne bruttotall fra kanaler og våre nettotall, er Internett nå meget nær posisjonen som den tredje største mediekanalen, hvis vi ikke allerede har inntatt plassen. I våre statistikker er katalogannonseringen foreløpig ikke med, og i følge beregninger fra Eniro annonseres det for godt over en milliard i kanalen, sier Gaupseth.

Katalogannonsering vil være med i statistikken fra denne måneden, og INMA er også i ferd med å hente inn tall fra 2004, for å få et godt sammenklikningsgrunnlag.

- Mange annonsører oppdaget Internett for alvor i 2004, og med utgangspunkt i ordreinngangen til oss hittil i år, peker alle piler i været for 2005, sier daglig leder Gunnar Sellæg i Aftenposten Multimedia.

Han mener veksten først og fremst skyldes den sterke leserutviklingen de siste årene, men også en profesjonalisering av bransjen. Kanalen kan nå vise til solide lesertall, og da kommer naturlig nok annonsørene.

- Internett som nyhetskanal blir viktigere for folk flest. Internett er i ferd med å befeste sin posisjon som det sterkeste nyhetsmedium ved hendelser, om det er sport, Jebsens avgang fra Orkla eller katastrofer, så følges hendelsene fra minutt til minutt av et stadig økende antall lesere. Etter hvert som bredbåndspenetrasjonen øker vil flere nettsteder vise mer levende bilder enn i dag, noe som igjen vil øke bruken av Internett på bekostning av nyhetssendinger på TV. Dette vil gi muligheter for reklamefilmer også på Internett, noe som er svært interessant for de sterke merkevarene som i dag annonserer på TV, sier Sellæg.

EIAA (European Interactive Advertising Association) sin siste undersøkelse viser at vi nå bruker 20 prosent av medietiden vår på nettet. Det er enn aviser og magasiner til sammen, og en dobling fra 2003. Derfor velger de fleste annonsører å ta med Internett som en del av markedsmiksen.

- Det gledeligste utviklingstrekk sett fra bransjens side, er at merkevareannonsørene endelig har fått øynene opp for mulighetene på nettet, sier administrerende direktør Rune Danielsen i Mindshare Norge.

Han mener det har skjedd et viktig skifte i mentaliteten, som borger for at veksten for Internett vil fortsette like sterkt i 2005. Med Internett som landets tredje største mediekanal i 2005, er det gledelig at dette kommer på plass, sier Danielsen.

- Vi tror at veksten i 2005 vil bli på rundt 25 prosent, men det vil ikke overraske oss om veksten også i år blir høyere, sier Terje Gaupseth.

Til toppen