Nettet når flest av de snakkesalige

Det er en viktig grunn til at markedsførere bør satse på Internett, mener Zanox.

Analyseselskapet BIGresearch har gjennomført en undersøkelse som avdekker en sammenheng mellom det å søke vareinformasjon på nett, og det å snakke om hva man har funnet med venner om familie. Zanox, et globalt selskap for markedsføring på nett, mener undersøkelsen understreker hvor viktig det er å gi et positivt inntrykk i kyberrommet.

Undersøkelsen har 15 727 respondenter. Av dem som bruker Internett til å spore opp vareinformasjon, diskuterer 47 prosent sine funn med venner og familie. Av dem som tyr til andre kilder til vareinformasjon, er andelen som diskuterer sine funn 29 prosent. De som snakker om det de finner av vareinformasjon, er spesielt opptatt av å diskutere fordeler og ulemper med produktene.

BIGresearch-undersøkelsen forklarer at personer som søker vareinformasjon på Internett er generelt mer kunnskapssøkende og ivrige etter å dele kunnskapen enn andre. Den typiske bruker er relativt ung, har høyere inntekt enn gjennomsnittet, jobber som leder eller spesialist og er villig til å betale ekstra for kvalitet.

– Selv om kles- og elektronikkprodusenter primært satser på salg gjennom fysiske butikker, viser undersøkelsen at det er viktig å bli omtalt i positive ordlag på internett. Hvis ikke, kan det føre til en negativ markedsføringsspiral, som leder forbrukerne bort fra produktene med én gang, sier Fredrik Saigne, nordisk sjef i Zanox.

Ifølge Saigne er det spesielt viktig med positiv omtale av bloggere og av onlinemedier som både har informative omtaler og er optimalisert for maksimale treff fra søketjenester. Sponsede lenker er også viktig, sier han.

Zanox har hovedkontor i Berlin og ellers kontorer i USA, Storbritannia, Nederland, Italia, Spania, Frankrike, Polen, Skandinavia og Kina. De har 350 ansatte og flere enn 2000 bedriftskunder.

BIGresearch fokuserer på virkningen av online markedsføring.

    Les også:

Til toppen