Nettet presser priser på bil

Bilforhandlere som ikke følger med i timen, kan risikere at bilistene kan mer om pris og modeller enn bilselgerne selv. Dermed må bilselgerne skifte salgsmetoder og ta ut inntekter på utleie og bilfinansiering framfor avanse på bilsalg.

Mulighetene for å kunne benytte konkurrerende pristilbud er blitt radikalt endret etter at bilistene har begynt å benytte web som vindu til bilbransjen. Nettet blir dermed en vindusshoppingkanal som like mye blir brukt til å hente inn informasjon som å bestemme seg for kjøp av en stor kapitalvare på direkten.

Tradisjonelle bilforhandlere som ignorerer world wide web som markedsføringskanal risikerer å miste markedsandeler kjapt, mener Gomez Advisers som har gjort en analyse på bilbransjen i et internettperspektiv.

Gomez har beregnet at ny- og bruktbilsalget hvor nettet er en utløsende faktor vil stige til 20 prosent av totalsalget i år 2002, skriver Reuters. Per i dag beregner selskapet at bilsalget utgjør tre prosent av markedet, med selskap som Autobytel.com og CarsDirect.com i front.

Mens Autobytel bruker 15 millioner dollar på sin høstkampanje, blir de slått av CarsDirect som spytter inn 20 millioner i år for å bygge sin online-merkevare. Gomez har også gjort en undersøkelse der CarsDirect kommer ut i tet når det gjelder prisgaranti og evne til å levere bilene.

- Bilnettstedene kommer ut av startblokken med enorme markedskampanjer. Dette vil gjøre det vanskelig for bilforhandlere uten nett-tilknytning å konkurrere, sier senioranalytiker Adam Weiner i Gomez til Reuters.

Han mener at bilforhandlerne må begynne å fokusere på andre områder enn salg av biler.

- Forbrukerne befinner seg nå i førersetet og kan sette press på forhandlere som blir tvunget til å matche prisene som forbrukerne har hentet inn online. Fordi salgsmarginene vil bli presset, må forhandlerne nå sette inn sine ressurser på mer profitable områder som bilfinansiering, utleie og service. De forhandlerne som er i stand til å kombinere en fysisk tilstedeværelse med et Internett-tilbud, vil klare seg best i fremtiden, mener Weiner.

– Fremmede makter angriper oss daglig

Hør professor Olav Lysne og direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet diskutere personvern, rikets sikkerhet og det digitale grenseforsvaret i vår nye podkast «Dobbeltklikk».

Til toppen