Arild Haraldsen er administrerende direktør i NorStella, og leverer jevnlig kommentarer til digi.no.

Nettet som led i påsken

Sony hacket, nettbank amok, Amazon borte: Vi trenger en ny Sårbarhetskommisjon.

Arild Haraldsen er administrerende direktør i NorStella, og leverer jevnlig kommentarer til digi.no.
Arild Haraldsen er administrerende direktør i NorStella, og leverer jevnlig kommentarer til digi.no.

Påsken ga oss en påminnelse om hvor sårbare vi – som samfunn og som enkeltindivider – er blitt på grunn av Internett.

Mye skjedde på kort tid. Først meldte Sony at noen hadde hacket det nettverket som drifter Playstations online-tjeneste i over 60 land med over 77 millioner brukere – hvorav ca. 500 000 i Norge. De hadde sannsynligvis stjålet både person- og kredittopplysninger. I skrivende stund ser det ut til kun å være personopplysninger som er kommer på avveie.

Samtidig ble det meldt at en norsk deltager hadde fått trukket kontoen sin 11 elleve ganger for tjenester kjøpt på dette nettverket. Det hadde sannsynligvis ikke sammenheng med hackingen av nettverket til Sony, men at norske bankterminaler gikk «amok» i påsken. Noen fikk ikke tatt ut penger, andre fikk dobbeltregistrert utbetalinger.

Omtrent samtidig ble det meldt at GPS-leverandøren TomTom hadde solgt trafikkopplysninger til politiet.

Og – på toppen av det hele – meldte Amazon at deres «nettskytjeneste» som drifter flere viktige websider (Amazon Web Services) på vegne av bedrifter, enten brøt helt sammen, eller fikk alt for lav ytelse.

    Les også:

Ingen av disse hendelsene har noen innbyrdes sammenheng. Årsakene er også forskjellige. Når det gjelder Sony og Playstation er det hackere som er årsaken. Amazon Web Services skyldes sannsynligvis manglende nettstabilitet. TomTom skyldes uforstand. Problemene som norske bankterminaler hadde i påsken skyldes «driftsproblemer».

Men noe er felles. Både Sony og Amazon holdt tilbake informasjon om problemene alt for lenge. De pådro seg derfor utvilsomt et omdømmeproblem. Men det viktigste er – sårbarheten som ligger i teknologiutviklingen, både for samfunnet og enkeltindividet – ble tydeligere enn noen gang.

Betyr dette at vi kommer til å slutte med å utføre online-transaksjoner over Internett, og at «nettskyteknologien» er for dårlig?

Ikke noe av det vil – eller bør – skje. Vi foretar nettverkstransaksjoner som enkeltindivider rett og slett fordi det er så lettvint, og kan ikke tenke oss å gå tilbake til den «gamle» formen å handle på. Og «nettskyteknologi» – som dekker tjenester, applikasjon, datakraft og lagring, vil fortsette å vokse (det ventes en seksdobling i løpet av 10 år), rett og slett fordi det er billigere for bedriftene enn databehandling på den «gamle» måten.

Teknologiutviklingen gjør det enklere for enkeltmennesket å foreta kjøp og salg over nettet, og bedriftene får lavere kostnader ved å flytte drift, tjenester og applikasjoner ut i «skyen».

Derfor vil vi fortsette å lese om slike hendelser. Det betyr ikke at vi ikke må tenke langsiktig på hva denne utviklingen vil kunne føre til.

Det er følgelig på tide å sette ned en ny Sårbarhetskommisjon.

Til toppen