Nettet stjeler stadig mer penger fra papiret

Nettannonser, som finansierer norsk nettaviser, klatrer nå mot høydene man spådde under dotcom-årene.

Internett ble den store vinneren for annonseomsetning viser de INMA og MBL/nettforums annonsestatistikk. Internett netto omsetning viser en total vekst på 42 prosent og det er uten Kategoriene "Katalog" og "Søk" der blant annet Google veier tungt, måles ikke i statistikken i dag.

Anslag på det norske markedet tilsier at den reelle omsetningen er 2 milliarder kroner på Internett for 2006.

Det ble omsatt merkevare og rubrikk annonsering for 1,332 milliarder kroner.

Det er vanlige annonser, som bransjen kaller "merkevareannonseringen" som vokser mest. Salget av slike annonser på blant annet nettaviser som digi.no økte totalt med 40 prosent, men rubrikkmarkedet (typisk salg av brukte ting) økte hele 46 prosent.

Børge Sandengen leder av INMA (Interesseorganisasjonen for Interaktiv Markedsføring) estimeres at det ble omsatt søkeordsannonsering for ca 160 millioner kroner. Andelen for sponsede lenker i søkemotorene ligger betydelig lavere i Norge enn i andre land. Vi ser her at søk er ca 8 prosent av det totale markedet. Dette er nokså likt de øvrige land i Skandinavia, men knøttlite sammenlignet med for eksempel England hvor søk ligger tett opp mot 50 prosent av total online omsetning gjøres i søkemotorer. I det amerikanske markedet et tilsvarende tall omkring 30 prosent.

- Katalogmarkedet derimot er betydelig mer modent i Norge og et forsiktig estimat foreslår at markedet er på ca 550 millioner kroner i 2006. Katalogmarked er formidabelt. Internett er blitt den foretrukne kilde for å hente frem adresse og bedriftsinformasjon, sammen med innholdet og salg av papirkatalogene i større grad fløyttes inn på nett, hevder Sandengen.

- At omsetningen fikk en knekk i veksten i desember måneden, bekymrer ikke Sandengen, November måned ble årets høyeste måned målt i omsetning. Det er naturlig at man ser en periodisk justering og jeg har tro på sterk vekst videre.

- Omsetningsveksten er en direkte reaksjon på at forbrukeren forsvinner fra andre medie. Vi ser at TV seeren finner andre kanaler for underholdning, aviselesningen er blant flere målgrupper fraværende og opplagstallene er i blodrød utvikling. Det er ikke lenger snakk om justeringer i markedsandeler, men en varig trend. Denne trenden ser annonsørene og endrer følgelig medie miksen. Pengene følger forbrukeren, konkluderer Sandengen.

Til toppen