Nettet utkonkurrerer hodejegerne

Den mest konservative og prestisjepregede yrkesgruppen av dem alle - hodejegerne - er i ferd med å bli utkonkurrert av Internett, påpeker Arild Haraldsen.

Det er ikke bare bøker som kan selges over Internett. Også hodene ruller over Nettet.

Og da tenker jeg ikke på at det er både billigere og enklere å annonsere etter folk på bedriftenes hjemmesider enn i avisene. Det jeg tenker på er at den mest konservative og prestisjebetonte bransje av dem alle - hodejegerne eller "excecutive search" - nå er i ferd med å bli utkonkurrert av Internett.

Dette er firmaer som spesialiserer seg på å rekruttere toppledere eller spesialister. Hodejegerne holder til i lekre lokaler med dype skinnstoler på Aker Brygge, Bygdøy Allè eller Stortingsgaten for å nevne noen av stedene. Her - eller på bortgjemte restauranter - inviteres du til fortrolige samtaler om betydelige endringer/satsinger i firma X, og at akkurat din kompetanse - akkurat du - nå er ønsket.

Problemet for hodejegerne er at jakten på den nye lederen tar for lang tid, blir for dyr og gir for dårlige resultater. (Et norsk firma har allerede saksøkt ett av disse firmaene for dårlig arbeid). Internett forandrer alt dette:

For det første blir prosessen mye enklere. Det er enklere å få tak i informasjon om aktuelle kandidater, fordi fler og fler bedrifter har hjemmesider med informasjon og mail-adresse til ledelsen i firmaene. Terskelen for å gi fra seg informasjon til et nettbasert hodejegerfirma er også blitt mye lavere; en ringer ikke når en er i nød, men fyller ut et skjema på hodejegerfirmaets hjemmeside når det passer seg sånn. Hodejegerne har derfor mer og dypere informasjon om flere aktuelle kandidater på kortere tid, enn på den tradisjonelle måten. Intervjuer kan også lettere foretas over Internett, og en kan sende videoklipp av intervjuene til sin utenlandske oppdragsgiver, i stedet for å sende kandidatene på dyr reise til utlandet.

Og siden fler og fler utenlandske bedriften ønsker å etablere seg her i landet - særlig innenfor det sterkt voksende Internett-markedet - er dette blitt en svært aktuell rekrutteringsmåte.

Internett endrer også kvaliteten av selve "searchet". Med søkeagenter på nettet blir treffsikkerheten mye større med hensyn på både kompetanse, tidligere resultater og personlige egenskaper. Det finnes også Internettbaserte analyseprogrammer som bedre kan vurdere kandidaten opp i mot den aktuelle stillingen. F.eks. kan en enklere legge ut casebeskrivelser på nettet som tester kandidatenes bransjeforståelse og beslutningsevne.

"Excecutive search" - eller hodejakt - har til nå vært mye preget av intuisjon og riktig vennekrets. Internett gjør "excecutive search" til kvalifisert analyse, og er slik sett det største innovative steget i denne bransjen siden den ble etablert for 50 år siden.

Men de tradisjonelle hodejegerne kan jo også bruke denne nye Internett-kanalen. Så hvorfor skulle dette utgjøre noen trussel for dem?

Fordi det finnes en problemstilling som kalles Why kill yourself? En tradisjonell bransje har problemer med å forholde seg til en ny kanal som produserer og selger tjenesten billigere enn den tradisjonelle kanalen. Bankene har problemer med å bruke Internett fordi den konkurrerer med andre mer lønnsomme kanaler; bokhandlere det samme osv. Den tradisjonelle aktøren vegrer seg derfor for fullt ut å ta skrittet inn i den nye digitale verden fordi det vil undergrave eksisterende forretning. Derfor får nye aktører som ikke har slike hensyn, fritt spillerom en tid.

Den tiden benytter de effektivt: det største markedet for hodeomsetning i dag er til Internett-markedet, som egner seg utmerket for den nye rekrutteringskanalen. Vi ser allerede i dag at det vil være utenkelig å anvende et tradisjonelt hodejegerfirma til å søke etter lederne til Internett-firmaet; de kjenner rett og slett ikke markedet.

Men dette er bare starten. Snart vil Internettbaserte hodejegerfirmaer overta fler og flere av de ekslusive markedene fra de tradisjonelle aktørene. Jeg spår at om 5 år er de tradisjonelle hodejegerfirmaene ute av markedet. Tilbake står helt nye aktører, pluss Internett-delen av noen få av de gamle aktørene.

Mer om hodejakt?


Mer av Arild Haraldsen?


Til toppen