Nettet vil ligne fjernsyn

Norske SOL kan vise seg å være først ute med det som ser ut til å bli en ny trend på Internett. Nå begynner også de amerikanske innholdsleverandørene å tenke fjernsyn, når de skal utforme sine nettsteder.

Først ute på den andre siden av Atlanteren er Excite, som sier at de vil presentere en ny utforming for sin søkekatalog i løpet av neste uke. Den nye utformingen skal bygges opp etter modell fra fjernsyn, der nettstedet deles opp i kanaler som rettes inn mot ulike brukergrupper.

I forbindelse med lanseringen, sier Excites administrerende direktør, George Bell, at han håper at dette skal gjøre nettstedet mer brukervennlig for nettbrukerne. Samtidig håper han at også reklamebransjen skal legge igjen flere annonser på nettstedet, fordi det blir lettere å segmentere brukerne etter den nye modellen.

Også Microsoft har denne uken signalisert endringer på MSN, som går i retning av fjernsynsmodellen. Ved siden av selve utformingen, går MSN enda lengre i retning av fjernsynsselskapene.

Nettstedet planlegger en serie nye "programmer" som skal gå på nettstedet i tre måneder lange sesonger. Etter hver sesong skal programprofilen legges om etter brukertall. De programmene som ikke har gode nok brukertall, blir tatt av plakaten, mens de populære programmene får kjøre en ny sesong.

Allerede i januar i år kom imidlertid SOL med ny utforming etter fjernsynsmodellen her hjemme. Etter fusjonen mellom Schibsted Nett og Telenors Scandinavia Online, ble det gjort både organisasjonsmessige og utformingsmessige endringer som gikk i retning av fjernsynet.

Til toppen