Nettfilter blottlegger 13,4 millioner elevers Internett-vaner

Filtreringstjenesten Bess brukes til å registrere klikk fra 13,4 millioner amerikanske skoleelever. Dataene samles i en månedsrapport til 10.000 dollar i årsabonnement.

Bruk av kunstig intelligens til å holde databasen over nettadresser kontinuerlig oppdatert, har gjort filtreringstjenesten Bess - the Internet Retriever fra N2H2 til en av USAs mest populære blant skoler og offentlige bibliotek. Selskapet hevder at 13,4 millioner amerikanske skolelever brukte tjenesten i 2000 til å laste ned mer enn fire milliarder nettsider.

Hensikten med tjenesten er å hindre elevene fra å få tilgang til pornografi, e-forretninger og auksjoner og annet innhold som skoler og bibliotek ønsker å hindre sine brukere fra å nå. Tjenesten tilbys også familier.

Amerikansk lovgivning som ble vedtatt i 1998 og gjort gjeldende fra april 2000, "Children's Internet Protection Act", pålegger skoler og bibliotek som finansierer sin Internett-tilgang med offentlige subsidier, å filtrere bort uønsket innhold. Ifølge Wall Street Journal er om lag halvparten av skolene og bibliotekene med på dette programmet, og 20 prosent av disse bruker Bess.

Ifølge avisa har N2H2 siden høsten 1999 brukt Bess til å samle data om skoleungdommens Internett-bruk. Elevene det gjelder er fra førskole til videregående. Sommeren 2000 ble det innledet samtaler med markedsforskningsselskapet Roper Starch Worldwide for å framstille disse dataene i en salgbar rapport, kalt "Class Clicks". Resultatet er en månedsrapport som selges i årsabonnement til 10.000 dollar, nedsatt fra 15.000 dollar som var den opprinnelige prisen.

Rapporten forteller om skoleungdommens Internett-vaner, fordelt på alder, etnisk gruppe og geografisk tilhørighet etter de ni distriktene som brukes til å samle delstater i USAs folketelling. Det skal være umulig for de som abonnerer på rapporten å knytte opplysninger til en bestemt skole eller en bestemt elev.

Rapporten er holdt innenfor rammene fastsatt av loven. Skolene er formelt orientert om at Bess registrerer fortløpende det brukerne gjør på nettet. Ifølge Wall Street Journal er ikke skolene gjort oppmerksomme på at N2H2 selger opplysningene i en egen markedsrapport.

Personvernaktivister i Electronic Privacy Information Center (EPIC) er intervjuet, og uttrykker prinsipielle innvendinger mot at elever utsettes for profilering når de bruker Internett i skjermede omgivelser. Tilsvarende innvendinger har Electronic Frontier Foundation.

Representanter for N2H2-konkurrenten Surfcontrol - kjent for blant annet filtreringstjenesten CyberPatrol - sier at de ville aldri finne på å tjene penger på den måten.

Hittil skal det bare være to kunder på den Bess-baserte markedsrapporten Class Clicks: utdanningsportalen Bigchalk.com og USAs forsvarsdepartement.

Til toppen