Netthandel dominerer jungeltelegrafen

Det er faktisk ikke Star Wars amerikanerne er mest opptatt av i den daglige tørrpraten. Folk diskuterer med flere hvor de har handlet på nettet enn hva de sist så på kino, hevder en amerikansk undersøkelse.

Opinion Research Corporation International har kommet fram til at også sosiale relasjoner skifter i den digitale revolusjonen. I den gjennomsnittlige amerikaners daglige adferd er det ikke lenger Hollywood eller uteliv som er temaet; det er diskusjoner rundt erfaring med internetthandel som dominerer.

Undersøkelsen er selvfølgelig sponset av et netthandelsted (priceline.com) og viser at den netthandlende i gjennomsnitt forteller 12 personer i nærmeste omgangskrets om kybererfaringen. Det inkluderer familie, venner, slektninger, medarbeidere og andre som man definerer innenfor bekjentskapskretsen.

Til sammenligning snakker amerikanerne med 8,6 personer om favorittfilmen og 6,1 personer om restauranten de varmest kan anbefale, skriver aktørene i en pressemelding.

Det er nettauksjoner som blir mest diskutert (14,8 personer) fulgt av reisebyråer (12,2), bøker/videoer (11,7), datautstyr (11,7), CD/kassetter (11) og aksjer (10,6).

Tallene er hentet fra tre uavhengige undersøkelser som Opinion har utført og inkluderer blant andre netthandlende fra sponsoren Priceline.com.

- Vanligvis er en håndfull referanser, som vi ser med filmer og restauranter, eksepsjonelt. Jungeltelegraf-statistikken på netthandel er imidlertid blant de høyeste vi har sett uansett varegruppe eller tjenestenæring.

Det sier James Ware som er visedirektør for analyseavdelingen i The Concours Group. Concours er et konsulentselskap som har analysert resultatene.

Ware mener bakgrunnen for entusiasmen rundt e-handel i USA er at internettselskapene leverer gunstige rabatter på mange produkter og gjør varer tilgjengelig som konsumentene ellers ikke ville få tak i.

Til toppen