Posten mener helautomatiske postautomater vil bidra til å gjøre netthandel enda enklere. Automaten på bildet er utplassert i Sandefjord. (Bilde: Håvard Solerød)

Netthandel i kraftig vekst

Lav dollarkurs gjør at stadig flere nordmenn velger amerikanske nettbutikker når de skal handle.

Tall fra Posten Norge viser at importen av pakker fra USA har økt med 132 prosent i første halvår sammenliknet med samme periode i fjor.

Oppgangen skyldes trolig den rekordlave dollarkursen, men importen øker også fra andre land.

Nordmenn bestilte i første halvår i år ti prosent flere pakker fra europeiske forhandlere og butikker. Samlet økte pakkeimporten med rundt 40 prosent i første halvår. Det viser tall fra Postens Godssenter i Oslo, som håndterer fortolling og distribusjon av alle pakker fra utlandet til Norge.

- Lav dollarkurs, flere netthandlere samt enklere fortollings- og forsendelsesmetoder er hovedforklaringen på den kraftige veksten, sier pressesjef Kjell S. Rakkenes i Posten Norge.

Tallene viser også at kjøpeglade nordmenn i økende grad velger bort europeiske forhandlere, til fordel for utsalgssteder i USA.

    Les også:

I 2007 kom syv av ti pakker fra Europa, mens to av ti pakker ble importert fra USA. Resten kom fra andre land, blant annet Canada, Japan og Asia for øvrig.

Så langt i år kommer fire av ti pakker fra USA, mens seks av ti pakker kommer fra Europa. (Tallene er avrundet, og øvrige land utgjør om lag en halv prosent.)

Valutakursen virker stimulerende på netthandelen, og flere nordmenn enn noensinne handler på internett. Posten mener oppgangen skyldes av flere nå opplever netthandel som en trygg, behagelig og sikker måte å handle på.

– Undersøkelser viser at stadig flere handler på nettet, og de som allerede handler, handler mer enn før. I tillegg er spekteret av varer som handles utvidet i forhold til tidligere, sier Rakkenes.

Undersøkelser Posten har gjennomført viser at elektronikk og IT-utstyr er den mest populære varegruppen når nordmenn handler på nettet, tett etterfulgt av klær, sko, musikk/film, bøker og reiser.

Posten opplyser at de tror trenden vil vedvare, og at stadig flere vil velge netthandel fremfor andre innkjøpsformer. For å møte utviklingen satser de på utvikling av nye løsninger som skal gjøre slik handel enklere.

En slik løsning er helautomatiske utleveringssteder for pakkene, som Posten er i ferd med å utplassere i flere byer i Norge og Sverige.

Posten mener helautomatiske postautomater vil bidra til å gjøre netthandel enda enklere. Automaten på bildet er utplassert i Sandefjord.
Posten mener helautomatiske postautomater vil bidra til å gjøre netthandel enda enklere. Automaten på bildet er utplassert i Sandefjord. Bilde: Håvard Solerød

    Les også:

Til toppen