Netthandel som kiler

God shopping skal kile der det teller. I pungen.

For noen år siden, i 1998 tror jeg det var, deltok jeg på lanseringsfesten av nettauksjonstjenesten Letsbuyit.com. Som vanlig var den gangen, var det åpen bar og småvarmt å spise, høystemte investorer og store fakter på podiet. Som ikke fullt så vanlig var, var det også fokus på kvinner som netthandels-målgruppe. "Vi må fange kvinnene", sa Fredrik Staël von Holstein. Uten kvinnelige shoppere, ingen suksess.

Vi vet jo hvordan det endte for Letsbuyit. Men faktum var at de hadde rett - i hvert fall i teorien: Kvinner står for 70 % av alle forbrukskjøp, og disponerer i alt over 80 % av omsetningen i forbrukermarkedet. Det er mye, det. Og det gir god grunn for å tekkes kvinnene om man ha suksess med detaljhandel.

Så hvorfor er det praktisk talt ingen som har klart dette på nett?

Jeg mistenker at det er fordi de ikke har forstått at shopping kiler for kvinner. Å shoppe er en nytelseshandling, en opplevelse som øker både puls og endorfin-nivå - kanskje med unntak av dagligvarehandel, men kanskje ikke det heller. (Selv får jeg faktisk et kick av å finne en perfekt aubergine eller et spesielt tilbud på vaskemiddel også, men jeg er kanskje ikke typisk.)

Uansett: Shopping kiler. Så hvordan får man til slik kiling over web?

Mange har prøvd, og de fleste har feilet. Noen har prøvd å gjøre nettbutikken helt og holdent effektiv. Det funker kanskje på menn, men ikke nødvendigvis på kvinner. Andre har prøvd å dra opplevelsen til det maksimale, med flash og megabytes av produktporno. Det funker litt bedre, men selvfølgelig: Hvis ikke effektiviteten ligger der i bunnen blir man jo bare irritert.

Så til dags dato har jeg egentlig aldri funnet noe som har kilt sånn tilstrekkelig i shoppingnerven på nett. Før nå.

Jeg hadde sett Sex And The City (SATC) på TV, og irriterte meg som vanlig over at det er så vanskelig å få tak i Manolo Blahnik-sko i Norge. (Hvis du er mann, så vet du kanskje ikke dette, men bare spør kjæresten din: Vi kvinner ser på SATC for skoene. Og noen ganger klærne. Men mest skoene. Som altså fortrinnsvis er Manolo Blahnik.) I hvert fall tenkte jeg noe ala "lurer på om det er mulig å få kjøpt sånne på nett". Hvilket endret seg raskt til "lurer på om det er mulig å få kjøpt sånne pent brukt" etter at nyprisene viste seg å ligge litt over budsjettet. Litt over statsbudsjettet, altså.

Uansett: Det var her år med nettsurfing ga meg uttelling. For når jeg tenkte "kjøpe brukt" og "nett" samtidig, var det ett navn som umiddelbart slo meg: eBay! Dermed tastet jeg www.ebay.com og skrev inn manolo blahnik i søkefeltet.

Oh. My. God. Eller sagt på en annen måte (nå må du forestille deg Yello's klassiske hit med dyp bassrøst): OH YEAH!

Forestill deg følelsen av å se en ny Ferrari Testarossa for første gang. Glinsende høyrød i lakken, med skinnende aluminiumsfelger. Og så forestiller du deg at den har en prislapp som en middels Opel. ... Akkurat! Det er følelsen jeg snakker om. Følelsen av noe du virkelig, virkelig ønsker deg. Til en pris som du klarer å betale.

Og i samme øyeblikk gikk det opp for meg at dette var det jeg hadde savnet i netthandel hele tiden: Enormt utvalg. Ubegrenset varespekter. Virkelig attraktive produkter. Til en høyst fornuftig pris. - Legg til en uhyre effektiv søkemotor, avansert funksjonalitet som er så enkel å bruke at du nesten ikke ser at den er der, og det beste internasjonale betalingsformidlingssystemet jeg noen gang har sett (Pay Pal). Da ikke bare kiler det, da snakker vi om sitring av nesten uanstendige dimensjoner.

Så jeg behøver vel ikke å fortelle deg at jeg har sittet ganske mye og surfet på eBay de siste dagene. Ikke bare har jeg gjort flere kupp til garderoben min, jeg har også lært meg en masse. Som at NIB betyr New In Box, at NWT betyr New With Tag, og at noen ting er for dyre, selv på eBay (se bildet "Produktporno, hard core"). Men at i nødsfall så kan man selge så vel som kjøpe, og at Pay Pal er like effektivt for penger inn som for penger ut.

Og så har jeg oppdaget en ting som jeg har spart til slutt, som en liten belønning til deg som er mann men likevel har klart å holde ut med shoppingprat helt hit:

Gå inn på eBay og søk på "armani blazer".

Akkurat!

Til toppen