Netthandel-tallene lyver

Tallene fra nettbutikken undervurderer totalt nettets rolle, røper Fast-sjef John M. Lervik og legger frem oppsiktvekkende tall.

Mange butikkjeder har forlengst opprettet nettbutikk, men salget er kanskje ikke så imponerende. Mange butikkjeder tenker derfor at de ikke trenger å legge så mye ressurser, men det er en stygg tabbe, forklarer Fast-sjef John Markus Lervik.

Stadig flere bruker nemlig nettet til å lete, lese og bestemme seg - før de drar til butikken. At de smarte kundene gjør dette er kjent, men omfanget har vært ukjent.

Fast-sjefen legger nå overraskende tall på. Tallene kommer fra de mange butikkjedene Fast har på sine kundeliste. Blant annet bruker Elkjøp, Expert, Ikea og de to amerikanske gigantkjendene Bestbuy og Target søkeløsningene til Fast i sine nettbutikker. Dette gir Lervik innsikt i bruk og tallene og interne undesøkelser de store nettbutikkene gjør.

- Rundt 10 prosent av kundene som kommer inn i butikkene har vært på butikkens nettside den samme dagen. Men tallene for de store kjedene viser at opp mot 40 prosent har vært innom den siste uken og bestemt seg for hva de skal kjøpe, avslører Fast-sjefen overfor digi.no.

Dette får nå to konsekvenser for varehandelen, påpeker Lervik.

Den ene er at man må satse mer på nettbutikkene, uavhengig av hvor mye man selger der, mener Lervik. I tillegg til de vanlige virkemidlene som enkel navigasjon, et godt søk og bred informasjon om alle produkter, forteller Lervik om den nye trenden blant nettbutikker i USA.

For butikkene i USA har hektet seg på web 2.0-bølgen og ser ikke på sin nettbutikk som en isolert nettside med bare sakelig informasjon. Dette har Fast tatt konsekvensene av og leverer en løsning tilpasset de nye kravene.

En moderne nettbutikk inviterer inn brukerne og forsøker å hjelpe dem på andre måter, forklarer Lervik. Når du går inn på en vare i moderne amerikanske nettbutikker får du se anmeldelser og meninger om varer fra hentet fra andre nettsider. I tilegg kan brukerne kunne legge inn karakterer selv.

Den andre viktige funksjonen er at når du søker eller ser på en side, bør du få vite hva andre brukere før de har sett på og eventuelt kjøpt. Men nettopp fordi at så mange ikke gjør kjøpet på nettet, må brukerne få se hva andre brukere så på, ikke bare kjøpte, påpeker Lervik.

Lervik påpeker at den høye andelen kunder som først har vært inne på nettet, reduserer behovet for betjening i butikken. Nå er ikke det overdrevet høyt i mange norske butikker, men Lervik påpeker en ting som mange butikker ikke har tenkt på. Fordi så mange kunder søker på nett og er vant til det, bør de også kunne gjøre det i butikken. Enkelte kjeder setter nå opp søketerminaler/PCer i butikkene.

Til toppen