Netthandel - verdens kjedeligste handletur

Peder Krohn, student ved IT-akademiet, har funnet ut hvorfor netthandel ikke tar av. Det er for kjedelig.

Hvorfor tar ikke handel på nettet av? Det er ikke det at det er så vanskelig å handle på nettet, men det er så KJEDELIG! Det virker som om alle webdesignere har fått for seg at enkel og ryddig navigasjon skal gå på bekostning av forlokkende tilbud og inspirerende design som gir kjøpelyst. Må det være sånn?

Klassiske "analoge" butikker (slike vi finner i Karl Johans gate) har utstillingsvinduer med forlokkende tilbud og bilder av lykkelige/vellykkede mennesker som er lykkelig/vellykkede nettopp fordi de bruker en vare som den butikken selger. Det handler om å lokke meg inn i butikken. Urmakeren har stilt ut 50 klokker i et glassmonter som snurrer rundt og rundt og med stilig halogén belysning, klesbutikken spiller kuul musikk på høyt volum, skobutikken har de siste skomodellene stilt ut og gjerne med bilde av noen vakre lykkelige mennesker som bruker nettopp de skoene. Det er klart jeg må inn i DEN butikken. Kanskje mitt liv blir enda bedre hvis jeg kjøper de skoene? Selvsagt ikke, men det er sånn jeg og mange andre lar oss lokke inn i akkurat den butikken.

Men hva opplever jeg når jeg kommer til en nettbutikk? Jo, en skjematisk/systematisk fremstilling av hva butikken kan tilby (gjerne plassert i et menyfelt på venstre side av skjermen). Før jeg vet ordet av det, må jeg ta stilling til "where do I wanna go next?" Jeg vet ikke hvor jeg vil, jeg vil lokkes! Man kan sammenligne det med at Oslo City setter opp en plakat på 5x5 meter med en liste over de forskjellige butikk-kategoriene som finnes inne i senteret ved hovedinngangen. Jeg kaller plakaten for index.htm (just for the lack of fun of it)! Hvis jeg velger å gå inn, havner jeg i en gang hvor jeg kan velge mellom ytteligere 10-15 dører. På dørene står det "klesbutikker", "platebutikker", "urmakere", "hus&hjem" osv. Jeg velger en av dørene og går inn. Der finner jeg ytterligere 5-10 dører. På de står det "urmaker Jensen", "urmaker Hansen", "urmaker Torgersen" osv. Jeg velger nok en dør og "vips", så er jeg i butikken. Dessverre viste det seg at "urmaker Torgersen" hadde et elendig utvalg av timex-klokker, og kun det, så jeg går ut av butikken og velger neste dør som er "urmaker Hansen". "Urmaker Hansen" har riktignok et langt bedre utvalg, men handlelysten er med et blitt borte. Hvor ble den av?

Nå er ikke jeg ekspert på handlemønster og sånt, men som oftest må jeg lokkes inn i en butikk, for deretter å lokkes til å kjøpe noe. En sjelden gang har jeg en klar formening om hva jeg skal ha, for eksempel cd-plater - og vet da akkurat hvilken butikk jeg skal gå i: Free Record Shop i Karl Johans Gate. Og hvorfor kjøper ikke jeg CDene mine hos Boxman? Boxman er jo egentlig en ganske bra butikk? På startsiden reklamerer de for de mest populære CDene med fine bilder og litt tekst. Jeg har ikke klikket et eneste sted ennå, men allikevel føler jeg at jeg er inne i butikken. Bra. Jeg ender som regel opp med å søke etter en artist/band i søkefeltet, for så å få opp en liste over de forskjellige utgivelsene som den artisten har gitt ut. Bra, og så langt er Boxman å foretrekke framfor en vanlig "analog" platebutikk. Men så rakner det... Jeg vil da høre om jeg liker CDen før jeg kjøper den! Og av en eller annen grunn har man valgt å legge begrensninger på dette feltet. Jeg kan velge mellom 1-2 låter på hver cd som jeg vil høre på, men i mange tilfeller finnes det ikke lydklipp i det hele tatt! HALLO! I en vanlig platebutikk kan jeg da høre så mye jeg vil på hver CD og i tillegg i super lydvalitet. Er Boxman late? Gidder de ikke å lage real-audio lydklipp på alle låtene? Har de ikke råd til nok serverplass? Den eneste grunnen til at Boxman i det hele tatt selger varer over internett, er at de ikke har reell konkurranse - YET!


Peder Krohn
webmaster student v/ it-akademiet

Til toppen