Netthandel vokser raskest i Norge

Nordmenn er Nordens ivrigste netthandlere, viser en analyse.

Det er raskt og lettvint å handle på nett. Samtidig blir produktutvalget stadig større og prisene er som regel lavere enn i de fysiske butikkene. Dette har satt fart i handelen.

En undersøkelse gjort av Sifo Research & Consulting på internetthandel med Visa i Norden, viser at nordmenn leder suverent i bruk. Drøye 1000 personer fra hvert land; Danmark, Finland, Norge og Sverige er blitt intervjuet.

Visa-kortbrukere i Norden brukte mer enn 1,3 milliarder euro i løpet av en 12 måneders periode fra 2004 til 2005.

Dette er en vekst på 96 prosent i forhold til året før.

Bare i løpet av årets seks første måneder opplevde norske internettbutikker en vekst i Visa-korttransaksjoner på 52 prosent.

Internett-handelen i Norge vil trolig ende på syv milliarder kroner i år, og Teller (tidligere Visa) i Norge har avtale med 800 norske nettbutikker. Men det er trolig langt flere, melder andre aktører digi.no har vært i kontakt med.

    Les også:

Mens det i Norge er utstedt 4,5 millioner Visa-kort, er det i Sverige med dobbelt så mange innbyggere bare 5,1 millioner Visa-kort. Til sammenligning er det 2,5 millioner kortbrukere i Danmark, 2,7 millioner i Finland og 0,9 millioner i Estland.

Undersøkelsen avdekker at det er betydelige forskjeller på netthandelvaner i de nordiske landene. Nordmenn kjøper mest reiser på nett (36 prosent), svenskene kjøper bøker (35 prosent), mens finnene topper internetthandelen med kleskjøp (24 prosent).

45 prosent av danskene handler på nettet fordi det går raskt. Prosentandelen for de andre landene er Norge 31 prosent, Finland og Sverige 35 prosent.

Bare seks prosent av finnene oppgir pris som viktigste årsak.

Årlig e-handel i nordmenns Visa-kortbruk forventes å nå 2,3 milliarder euro i 2007.

Til toppen