Netthandelen modnes med jula

En ny undersøkelse fra Gartner Group viser at det vil bli handlet for 180 milliarder kroner på nettet til jul i år.

Det anerkjente analyseselsskapet Gartner Group har gjenomført en undersøkelse om julehandlen på Internett. I undersøkelsen heter det at man på global basis ser for seg at det vil bli gjort juleinnkjøp for over 180 milliarder norske kroner i år. Og av dette er det natulig nok amerikanerne som vil handle mest, med nesten 55 prosent eller tilnærmet 12 milliarder dollar.

Ser man denne handelen i sammenheng med hvordan juleshoppingen på nettet var i fjor, er veksten betydelig. Men nå er det europeere og japanske markeder som vokser sterkest, og er med på å redusere den amerikanske andelen. Selv om amerikanernes andel relativt sett synker, regner analysehuset Jupiter Media Metrix med at over 35 millioner 'yankees' vil handle på nettet i løpet av de to siste månedene - en nesten dobling fra i fjor.

Den tradisjonelle julehandelen i USA starter som oftest helgen etter Thanksgiving den 23. oktober. Og i år ble det rapportert om store besøk på kjøpesentrene rundt omkring i hele landet. Og trafikken til nettbutikkene har også vært solid, der man kan rapportere om en flerdobling av både antall besøkende og hvor mye den enkelte kunde handler for.

I gjennomsnitt handler hver nettbruker for 27 prosent mer i år enn i fjor, hvor de mer erfarne kybershopperne er de som legger igjen mest penger.
Et annet fenomen som fremkommer i Jupiter-undersøkelsen er det de kaller "Internet Windows Shopping". I det så ligger det at Internett for mange fungerer som et sted man skaffer seg ideer, finner frem til forskjellige butikker og priser på de forskjellige varene.


Resultatet er at surferne bruker mer penger enn de ville brukt ellers, og at disse for en stor del blir lagt igjen i kjøpesentrene.

Mens 25 prosent av Europas 80 millioner med Internett-tilgang vil gjennomføre julehandler på nettet i år, så vil så mange som 36 prosent av dem bruke nettet før de gjør sine innkjøp off-line.

Jupiter har i sin analyse anslått den totale online julehandelen i Europa til å utgjøre 1,7 milliarder Euro, mens de potensielle 36 prosentene som brukte nettet men altså ikke handlet der, vil legge igjen 7,5 milliarder Euro off-line. Totalt regner analysehuset med at årets handel i november og desember som gjerne blir definert som julehandelen, vil utgjøre 32 prosent av den totale årsomsetningen for alle nettbutikkene.

Briter og tyskere er de som legger igjen mest av online-shopperne, ifølge Jupiter. Det anslås at de to landene vil bruke henholdsvis 591 og 490 millioner Euro, mens man i Sverige og Frankrike kommer et hakk bak med 114 og 106 millioner Euro. For de to sistnevnte utgjør disse summene 26 og 27 prosent av årsomsetningen online. De aller beste salgsartiklene denne julen blir musikk, leker og bøker skal man tro undesøkelsen.

Til toppen