RESULTATERFINANS

Netthandelen modnes med jula

En ny undersøkelse fra Gartner Group viser at det vil bli handlet for 180 milliarder kroner på nettet til jul i år.

6. des. 2000 - 14:50
Gartner Group

Jupiter Media Metrix





Resultatet er at surferne bruker mer penger enn de ville brukt ellers, og at disse for en stor del blir lagt igjen i kjøpesentrene.

Mens 25 prosent av Europas 80 millioner med Internett-tilgang vil gjennomføre julehandler på nettet i år, så vil så mange som 36 prosent av dem bruke nettet før de gjør sine innkjøp off-line.

Jupiter har i sin analyse anslått den totale online julehandelen i Europa til å utgjøre 1,7 milliarder Euro, mens de potensielle 36 prosentene som brukte nettet men altså ikke handlet der, vil legge igjen 7,5 milliarder Euro off-line. Totalt regner analysehuset med at årets handel i november og desember som gjerne blir definert som julehandelen, vil utgjøre 32 prosent av den totale årsomsetningen for alle nettbutikkene.

Briter og tyskere er de som legger igjen mest av online-shopperne, ifølge Jupiter. Det anslås at de to landene vil bruke henholdsvis 591 og 490 millioner Euro, mens man i Sverige og Frankrike kommer et hakk bak med 114 og 106 millioner Euro. For de to sistnevnte utgjør disse summene 26 og 27 prosent av årsomsetningen online. De aller beste salgsartiklene denne julen blir musikk, leker og bøker skal man tro undesøkelsen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.