Netthandelen ønsker å selge hus og biler

Netthandelen-sjef Einar Ø. Brandsdal mener selv de dyreste varene kan selges på nettet.

Netthandelen er en av de raskest voksende nettbutikkene i Norge. Fra Søgne utenfor Kristiansand driver Netthandelen en auksjonbasert nettbutikk og omsetningen fyker i været.

Netthandelen startet opp så sent som i 2001 og fikk det året en omsetning på 4,6 millioner. Siden har det gått bratt oppover.

Selskapet solgte for 166 millioner kroner i 2004 og løftet dette til 234 millioner kroner i 2005, en vekst på hele 41 prosent. Men veksten demper resultatet. Netthandelen går dog i pluss: I 2004 endte resultat før skatt på 1,8 millioner kroner og det vil bli noe bedre i 2005, forteller Netthandelen-gründer og sjef Einar Øgrey Brandsdal til digi.no.

- Vi jobber på en annen måte enn vanlige nettbutikker fordi vi auksjonerer våre varer. En vanlige nettbutikk vet hva prisen de vil få, men ikke om de får solgt. Hos oss er det omvendt, påpeker Brandsdal.

Netthandelen gjennomfører 4000 auksjoner hver dag, hvorav de fleste varer i fem minutter. Netthandelen er derfor avhengig av at kundene kommer innom ofte. Mesteparten av trafikken og salget skjer da om kvelden - og rundt lunsjtider.

Nå skal lønnsomheten opp - i 2006 skal Netthandelen fokusere mer på lønnsomhet. Og her er det rom for enorme forbedringer, hevder Brandsdal.

- På sikt burde 7-10 prosent lønnsomhet være mulig, sier Netthandelen-sjefen.

Hovedstrategien for å nå dette er å øke snittprisen på varene de selger.

- Vi har introdusert mer merkevarer og dyrere vare, for eksempel plasma-TV-er. Vi kutter ut de billigste varene for å spare interne kostnader. Det koster jo det samme å pakke en vare til 30 kroner eller 1000 kroner.

Netthandelen kjøper nå også inn varene selv direkte fra Asia, noe som skal øke marginene.

Men det er dyrere varer som er hovedstrategien. Og Brandsdal mener det i utgangspunktet det ikke er noen grense for hvor dyre produkter det er mulig å selge over raske nettauksjoner.

- Det burde være fullt mulig å selge biler og ferdighus, selv om fem minutters auksjonstid da blir for kort. Jeg har vært i kontakt med flere leverandører av ferdighus, men foreløpig er de litt skeptisk, forteller Brandsdal til digi.no.

For å takle den planlagte veksten i 2006 holder Netthandelen på å øke lagerkapasiteten sin med et nytt bygg.

Til toppen