Netthandelen utfordrer den fysiske varehandelen

Auksjonsstedet Netthandelen.no passerer før jul 500.000 kunder.

Netthandelen.no ble etablert for drøyt fire år siden. Den første tiden var auksjoner ikke mye innarbeidet i det norske handelsmønsteret, og den unge gründeren Einar Øgrey Brandsdal holdt på å havne i skifteretten med selskapet. Siden den gang har interessen økt jevnt og trutt.

Auksjonsstedet Netthandelen.no passerer før jul 500.000 kunder. Ingen andre handelsplasser i Norge kan vise til tilsvarende portefølje av kunder.

- Veksten kommer fordi vi er best på pris. Kundene bestemmer selv prisen. Den tradisjonelle varehandelen har grunn til å være bekymret for fremtiden, smiler daglig leder Einar Øgrey Brandsdal.

Han er strålende fornøyd med utviklingen. I år lander omsetningen på i underkant av 300 millioner kroner, og neste år flytter Netthandelen til et bygg på 12 000 kvadratmeter. At så mange mennesker har registrert seg som brukere, er en stor annerkjennelse til auksjon som handelsplass.

- Det blir selvfølgelig spennende når forbrukerne konkurrerer mot hverandre. Forbrukerne kjøper ikke varer på den klassiske måten. Slagene som utkjempes handler om å vinne til lavest mulig pris. Kundene snakker ikke om varene som ble kjøp, men varene som ble vunnet, sier Øgrey Brandsdal. Alle varer har en utropspris på én krone. Om det er hus, hytte, båt, fliser, sokker eller en 50" Plasma TV, spiller ingen rolle.

Øgrey Brandsda medgir at Netthandelen taper penger på enkelte varer. Derfor er det ekstra viktig at nettauksjonsstedet klarer å auksjonere bort produkter som er populære.

- Nå går det veldig bra. Folk har skjønt at varene kan handles mye rimeligere og med mye større spenning gjennom auksjoner enn å gå på et kjøpesenter. Det er moro og utradisjonelt, og det er fantastisk at så mange nordmenn har fått øynene opp for denne måten å handle varer på, sier han.

Til toppen