I dårlige tider for Apple, bør amerikanske nettjournalister være forberedt på spamming fra eplekjekke Apple-fans, skriver Wired.
- Jeg vil ikke endre måten jeg skriver om Mac på bare fordi jeg får 500 eller 600 fiendtlige meldinger etterpå, sier Hiawatha Bray i Boston Chronicle. Han er en av journalistene Wired har snakket med om sure reaksjoner på dårlige Apple-nyheter.
På flere av nyhetsgruppene for Mac-tilhengere postes pekere til negative artikler, som får journalistenes e-postbokser til å fylles med anklager om et mediekomplott for å knekke dataprodusenten.
Guy Kawasaki, Apple-evangelisten på "Macway"-listen, kaller de negative tilbakemeldingene til kritiske artikler for "utdannelse" av journalistene. Kawasaki har vært en av de ivrigste til å legge ut pekere til negative artikler på nyhetsgrupper.
- Tilbakemeldinger er en toveisgate. Opp gjennom årene har journalister glemt at de har like mye ansvar som de menneskene og selskapene de elsker å slakte. På Internett er virkeligheten at om du dummer deg ut, drukner du i tusener av e-post, sier han til forretningsbladet Forbes.
En annen av deltakerne på listen, Craig Boyer, beskriver fenomenet slik:
- Det er noe Steve Jobs startet - Mac-en mot etablissementet.