Nettjournalistisk alkohoholhull

Pål Atle Skjervengen har funnet to unntak fra alkohollovens bestemmelser. I løpet av kort tid vil han derfor starte med alkoholreklame overfor journalister på Internett.

- Det finnes to unntak fra alkohollovens bestemmelser. Det er produktreklame overfor journalister og restaurantbransjen. Vi vil derfor lage et lukket nettsted der det bare er for disse journalistene å registrere seg, sier Pål Atle Skjervengen.

Som direktør for Vincompagniet AS vil han derfor bruke Internett som reklamekanal overfor medie- og reklamebransjen. Ved å lukke sidene for vanlige forbrukere, unngår Skjervengen alkohollovens forbud mot alkoholreklame. Etter definisjonen i loven, går innholdet som informasjon, fordi det rettes mot ansatte i skjenkebransjen og journalister.

- Mot journalister kan man drive med hva man vil. De eneste vi ikke kan åpne nettstedet for, er den gruppen som er mest interessant, nemlig vanlige forbrukere.

- Dere vil altså drive alkoholreklame overfor journalister?

- Det kan du godt si, for det er jo det som er realitetene i og for seg. Men det trenger ikke å slå ut i positiv redaksjonell omtale, for journalistene blir jo filtre, sier Skjervengen.

Han har likevel stor tro på at nettsatsingen vil gi et konkurransefortinn for Vincompagniet AS.

- Det er ingen som er oppe og går når det gjelder å drive butikk idag, som ikke snuser på Internett, sier han.

På nettstedet skal Vincompagniet lansere sine produktnyheter overfor skjenkebransjen og mediebransjen. I tillegg skal det skal lansere produktnyheter og gi mulighet til å bestille produkter fra selskapet.

Hvordan det rent teknisk skal gjøres å gi brukere tilgang til nettstedet, er ennå ikke avgjort, men en mulighet Skjervengen nevner er at journalister må oppgi sitt medlemsnummer i Norsk Journalistlag for å kunne registrere seg som bruker. Å gi folk utenfor skjenkebransjen eller redaksjonene tilgang til nettstedet, er ikke aktuellt.

- Vi har ikke til hensikt å utfordre myndighetene ved å drive alkoholreklame overfor vanlige forbrukere. Men om eksempelvis Campari ønsker å gjøre det fra Milano, kan ikke vi hindre dem i det, sier Skjervengen.

Til toppen