Nettjuletreet kom aldri fram til Håkon og David

Håkon og David Rossland på Frekhaug, nord for Bergen, fikk aldri pappa Bjørns nettbestilte e-juletre fra LetsBuyIt. De skuffede guttene deler skjebne med bare to andre familier i Norge, ifølge selskapet. I Sverige var det 200 som ble treløse julekvelden.

Nettsamkjøpet LetsBuyIts salg av 11.000 juletrær ble en PR-suksess for selskapet, som denne høsten har arbeidet hardt for å etablere seg i det europeiske markedet med sitt "samvirkelagskonsept". Idéen til svenskbaserte Letsbuyit, og det norsk-startede alternativet CoShopper, er å bruke markedsmakten som forbrukere har til å få ned priser, ved å gå sammen om å kjøpe inn varer i store partier.

I Norge kom det inn 800 bestillinger på juletre-kampanjen som ble dratt i gang i oktober.

- Bare tre har ikke fått trærne sine, hevder Rune Kibsgaard Sjøhelle, informasjonssjef i Letbuyit.

Blant dem var altså familien Rossland. Far sjøl, Bjørn Rossland, skriver i en e-post til digi.no:

"Ikke bare leker uteblir i julen, men også selveste juletre'et.

Håkon og David er to av de skuffede barna etter at nettstedet LetsBuyIt.Com ikke greide å levere juletreet de hadde solgt til familen Rossland. Pappas billige e-juletre til beste pris på kr 39,- skulle "garantert" ankomme før jul.  Og David, Håkon og Mamma Karina ventet i spenning hjemme etter vel overstått julehandel i vanlige butikker.

Nå skulle virkelig Pappa Bjørns klokkertro på e-handel utprøves, og det i selveste høytiden av høytider for barna. Sammen med spørsmål om hva som ventet i årets presanger var også juletreet av årets standard spørsmål. Hvor tid kom det? Hvem brakte det? Ja for postmannen hadde jo for liten bil ....

Og det var det visst flere som hadde også, for i dag skriver vi 26 desember, og enda har intet tre dukket opp."

I Sverige var det hele 6.500 som bestilte juletre via Letsbuyit. En av leveransene der gikk helt skeis, hvilket resulterte i 200 skuffede familier.

- Alle blir grundig kompensert, sier Sjøhelle. - Dersom de har kjøpt juletre, betaler vi utlegg opptil 400 kroner. Dersom de ikke har kjøpt juletre, gir vi dem et gavekort med en verdi på 250 kroner, alt i tillegg til at vi betaler tilbake prisen.

Juletrærne, som ble solgt til 39 kroner stykker har vært et gedigent tapsprosjekt for selskapet. En glad dansk juletre-dyrker, som fikk solgt 11.000 juletrær i en jafs, er nok godt fornøyd, og denne delen av transaksjonen var heller ikke tapsbringende. Distribusjonen sørger for tapene. Bare det å bringe juletrærne ut til 800 familier spredt rundt omkring i langstrakte, utilgjengelige Norge, må ha kostet mye.

- Men PR-effekten har vært stor, og skulle vi oppnådd den samme effekten med annonsering, ville det blitt mye dyrere, trøster Sjøhelle seg med, og innrømmer at spenningen var høy i dagene før jul.

- Vi var ganske skjelvne lille julaften. Vi visste vel at noe måtte gå galt.

Les også:


Til toppen