Nettkort tiltrekker jenter

Korttjenesten Interkort har de siste månedene fått flest nye kunder blant det kvinnelige kjønn. Kun 23 prosent av norske kvinner er brukere av Internett, men 54 prosent av de nye medlemmene til kortselskapet er kvinner.

Interkort-tjenesten har gjennomgått mange forandringer siden oppstarten i mai 1997. Da var det i hovedsak gutta (kun 11 prosent jenter) som skrev seg opp på tjenesten og sendte elektroniske kort seg imellom. I april i år ble tjenesten endret for å tiltrekke seg flere jenter. Rutinene for registrering ble gjort enklere og raskere, og animerte kort ble lagt til sortimentet.

Nå er kjønnsfordelingen rundt 50/50 fordelt mellom kjønnene, forteller Alf Tore Meling, daglig leder i Interkort. Han forsvarer at kortsendere må registrere seg på tjenesten.

- Grunnen til at man registrerer seg er at man får et eget område hvor man kan ha egen adresseliste som gjør det enkelt å sende kort. Der kan man også tidsinnstille kortene til en bestemt dato. Det er også en åpen tjeneste hvor man kan sende kort uten å registrere seg på sidene våre. Vi jobber også med flere tjenester hvor man blant annet kan effektivisere utsendelse av innbydelser. De som bruker tjenesten mye, er på chatnivå med kortene, sier han og er hemmelighetsfull på hvilke ytterligere tjenester de planlegger. Men han utelukker ikke en chat-tjeneste.

Interkort får inntekter fra annonser og partnerskap med SOL, forteller Meling.

- I år har det vært relativt lite annonser, så omsetningen i år kommer til å være lav. Vi prøver å holde kostnadene så lave at vi går i balanse. Selgerne til SOL selger annonsepakker, og når det er snakk om ungdom er også Interkort med i beregningen, sier Melingen.

På det halvannet året tjenesten har eksistert, har tjenesten fått 21.000 registrerte medlemmer. Meling satser på en eksplosiv vekst de neste fire årene.

- Fram til 2002 har vi som mål å ha 300.00 medlemmer. Det krever noe mindre vekst enn hittil. Men vi skal utvide til Sverige og Danmark i løpet av det nærmeste halve året. Vi var litt småklønete i oppstarten, men de som er smarte i denne bransjen kan få fotfeste. Vårt mål er å bli ledende på hilsnings- og meldingsmarkedet i Skandinavia, mener Meling.

Markedet for elektroniske kort er ennå ikke spesielt stort, men det er noen tjenester som ligger foran eller puster Interkort i nakken.

- I Skandinavia er Passagens tjeneste Vykort den største konkkurrenten. På lang sikt er den amerikanske tjenesten E-greetings som samarbeider med Hotmail. Vi regner med å utvide etter hvert med små tegneserier og animasjoner, og må bli mye bedre. Vi avgrenser våre ambisjoner til å gjelde Skandinavia. Jeg tror ikke vi kan lykkes i alle markeder, sier han.

Da Interkort startet opp for halvannet år siden, opprettet de partnerskap med SOL Nærhandel. Etter hvert ble dette utvidet til også å omfatte driftssiden av tjenesten. Men Meling understreker at SOL ikke har videre interesser i Interkort.

- Interkort er en selvstendig bedrift. Jeg er gründer og har fått med tre andre; Ivar Lyngve fra New Media Science, Alexander Woxen fra programmeringsbedriften Intergate og Per Flydal, gründer i Grapevine Posthouse, som var forløper til Kort Sagt, Aller-gruppens postkortsatsing, sier Meling, som foreløpig er den eneste som arbeider i Interkort på fulltid.

Til toppen