Nettkringkasting via skjermsparere

Pointcast er en av de heteste mediebedriftene i USA i øyeblikket. Med skjermsparerteknologi har selskapet som mål å vinne en betydelig del av reklamekronene som strømmer mot nettet internasjonalt. I Norge har Mogul Media tilsvarende planer, og lanserer i høst sitt nye produkt Netvertiser.

- Vår løsning er mer enn en skjermsparer. Netvertiser vil være nærmest aktiv kringkasting, der mottaker ikke trenger å gå aktivt ut på nettet for å hente informasjonen, forteller utviklingssjef Per Siljubergåsen.

I USA har Pointcast, med sin smartscreen skjermsparer teknologi tatt de store mediebedriftene med storm. Nylig sikret Pointcast seg en kontrakt med New York Times om en egen nyhetstjeneste via smartscreen. Tjenesten virker slik at PC-brukere gratis får tilgang til Pointcast skjermspareren, som igjen selv henter inn nyheter og informasjon via nettverk kontinuerlig. Brukeren kan selv bestemme hvilken type informasjon han/hun er interessert i å motta. Tidligere har selskapet blant annet inngått en omfattende avtale med CNN om levering av nyheter via Pointcast skjermspareren, og interessen for produktet er svært høy.

Mogul Media har arbeidet med ideen om Netvertiser siden mars 1995. Produktet er nå på det nærmeste klar for levering, men Siljubergåsen vil ikke oppgi noen eksakt dato. Netvertiser er en internett/intranett basert online skjermsparer som formidler nyheter, informasjon, annonser og underholdning i form av bilder, lyd og tekst fram til PCer som er koblet mot internett. Informasjonen oppdateres automatisk så lenge brukeren er koblet opp mot internett eller intranett.

Mogul Media er nå ute i markedet for å selge "kanaler" på sin Netvertiser tjeneste til informasjonsleverandører. Det har i markedet vært snakket om priser opp mot 500.000 pr. år for å få lov å "sende" informasjon ut til norske PC brukere via Netvertiser servere. Per Siljubergåsen vil imidlertid ikke bekrefte dette overfor digi:media.

Siljubergåsen ser ikke Pointcasts voldsomme ekspansjon som et stort problem for salg og markedsføring av Netvertiser. - Det er mange lignende produkter på markedet. Vi har utviklet en god teknisk løsning, med en lettere applikasjon enn blant annet Pointcast, sier utviklingssjefen i Mogul Media. Han har sterk tro på at Netvertiser vil ha et marked, særlig innenfor kjøring av intranet tjenester i større lukkede systemer i bedriftsmarkedet.

Siljubergåsen er heller ikke bekymret over det faktum at en skjermsparer bare er på når datamaskinen ikke er i aktiv bruk, og brukeren til og med kan være ute av rommet. - Vi har to hovedkontaktpunkter med "seeren". Det ene er i øyeblikket han/hun setter seg ned for å ta maskinen i bruk igjen, og det andre er "plakat-virkningen" PC-skjermer med Netvertiser vil ha foreksempel i et kontorlandskap. Han sammenligner konseptet med plakater på T-banen og aktiv kringkasting. Utviklingsjefen er overbevist om at online skjermsparere med nyheter, informasjon og annonser vil lykkes som "medieaktør". Siljubergåsen vil ikke si noe konkret om de forhandlingene som nå pågår med innholdsleverandører til Netvertiser lanseringen, men understreker at flere lanseringspartnere allerede er i "boks".

Til toppen