Nettkunder er ikke som andre kunder

De som handler hvitevarer på nett, handler ikke som vanlige kunder, forteller Komplett.

Norge hadde lenge ikke noen Amazon.com-nettbutikk som solgte absolutt alt. Men etterhvert har flere nettbutikker, blant annet Nettbutikken, Komplett og MPX forsøkt å få flere ben å stå på og utvidet til å selge varetyper som hvitevarer.

I utgangspunktet er dette tungt å få kundene til å kjøpe helt nye varetyper på nett, men nå forteller Komplett at de begynner å få sving på salget.

- Vi staret opp i fjor sommer og siden i fjor høst har salget doblet seg. Vi sender nå ut 30-50 større hvitevarer som vaskemaskiner, oppvaskmaskiner og kjøleskap hver dag, forteller innkjøpssjef Eilif Kiland i Komplett.no til digi.no.

Og dette før nok investorene i Komplett til å klappe. For til tross for alt pratet om "kupp" og "prisbombe" i reklameavisene til de tradisjonelle butikkjedene, er det mye bedre marginer på hvitevarer enn hva hyperkonkurransen i IT-bransjen har skapt på de fleste dataprodukter. Det røper Kiland, men han vil ikke gi konkrete tall.

Mye av årsaken - og akkurat hvorfor vet ikke Komplett - er at nettkundene handler de dyreste modellene.

- På kjøleskap for eksempel selger vi for det meste de store dobbeltdør-modellene til 16-17.000 kroner. Det blir det penger av, påpeker innkjøpssjefen.

Men netthandel med hvitevarer byr også på andre overraskelser: Kundene kjøper av ukjente årsaker nesten ikke komfyrer på nett.

Kiland forteller at Komplett dog ikke konkurrerer direkte på pris, man har lagt en annen strategi: Komplett forsøker å være like billige som de store fysiske butikkene og heller lokke kundene med enklere innkjøp: Generelt forsøker Komplett å holde de samme prisene som Elkjøp og Lefdal, men å inkludere levering i prisen, hevder Kiland.

- Vårt fortrinn blir da at kundene slipper å dra ut til en butikk og hente selv. Men dette fortrinnet blir vanskeligere utenfor Østlandet, fraktkostnaden på de tunge og store kolliene skyter i været når du skal lengre ut. Men det bor to millioner mennesker på østlandet, påpeker Kiland.

Kiland røper også en annet gjennombrudd: Komplett har begynt å få større kontrakter. I stedet for å levere bare en og en maskin, har Komplett begynt å vinne anbud på for eksempel å innredde hele nybygg med hvitevarer.

Til toppen