Nettlagring ikke trygt

Kunder fortviler over at data forsvinner.

I 2006 var nettlagring den store trenden. En rekke selskaper tilbød billig eller gratis serverplass til bedrifter og privatpersoner.

Tanken var at dette på en eller annen måte skulle genere inntekter, men bærekraftige forretningmodeller har her som som på så mange andre områder i nettbransjen latt vente på seg.

Resultatet er derfor gitt: Nå legges nettlagringstjenester ned i hundretall. Mange er små og ubetydelige, men også store navn er med på den omfattende listen over lagringstilbud som enten ikke finnes lenger, eller som har bebudet at de skal opphøre.

I løpet av de siste ti månedene har AOL lagt ned sin eksterne «harddisk» Xdrive og bildelagringstjenesten AOL Pictures HP har lagt ned sin Upline, Sony skal avvikle sin Image Station og Yahoo har bebudet stopp av Briefcase.

De fleste av disse har gitt lang tids varsel, slik at kundene har god tid på seg til å ta sikkerhetskopi eller flytte sine data til en annen tjeneste.

Ikke alle er så ryddige. Den kanadiske frilansfotografen Ryan Pyle fikk i følge PCWorld.com bare 24 timer på seg før hele hans database med tusenvis av bilder ble destruert.

Resultatet ble at Pyle, som har den kinesiske storbyen Shanghai som base, mistet 7000 uvurderlige fotografier.

Flere andre enkeltpersoner og bedrifter har trolig opplevd det samme. Og moralen er som alltid at man må ha en - og helst flere - oppdaterte kopier på andre medier.

Det finnes imidlertid de som fortsatt tror på gratis eller nesten gratis nettlagring som forretningmodell.

PhotoWorks er ett eksempel. Nettstedet, som drives av selskapet American Greetings, melder om at de gjør det godt, og at de ikke har planer om å avvikle. Nettstedet lever av å selge tilleggsprodukter til fotointeresserte, og har et pent overskudd av denne virksomheten.

Analytikere antar at det koster rundt 500 kroner i måneden å huse 1TB med data for en kunde. Du skal med andre ord selge ganske mange fotobager og blekkpatroner for å få det til å gå rundt...

Til toppen