Nettleger hardt ut mot legeforeningens dobbeltmoral

Legeforeningen er forbannet på at helsetjenester på nettet reklamerer for legemidler og helseprodukter på sine sider. Men NettDoktor går nå hardt ut mot Legeforeningen selv, og mener at den mektige organisasjonen hanker inn omkring 50 millioner kroner på salg av reklame i sitt tidsskrift.

I en artikkel på NettDoktors egne sider går nettselskapet hard ut mot Den Norske Lægeforenings metoder for å tjene penger. NettDoktor ble denne uken kritisert fordi nettjenesten selskapet har reklamerer for legemidler, samtidig som brukerne kan skrive inn til leger som jobber for nettverket for å få en "online-konsultasjon."

Men NettDoktor mener at Legeforeningen ikke kan slenge kritikk på dette feltet. I en artikkel fra NettDoktor hevder de nemlig at Legeforeningen tjener store penger på reklame, og at den mektige foreningen planlegger å tjene penger på en nettjeneste som skal konkurrere med NettDoktor og de andre aktørene på netthelse-markedet.

- Det er jo bestandig et problem når medisinsk rådgivning eller medisinsk faglighet knyttes opp mot kommersielle interesser som skal tjene penger, sa Hans Petter Aarseth, president i Den Norske Lægeforening. Legeforeningens tidsskrift tjener hele 50 millioner kroner (NettDoktors anslag) i året på akkurat det, skriver NettDoktor.

Dessuten kommer helsetjenesten Helsenett.no til å relanseres om noen få måneder. Dette er en nettsted som så langt ikke har vært drevet med kommersielle metoder, men dette skal ifølge NettDoktor forandres på.

Legeforeningen var med å starte Helsenett.no tilbake i 1996, og skal etter alt å dømme være med satsingen videre.

Til toppen