FORBRUKERTEKNOLOGI

Nettleseren som går til 11

Opera Software klar med «en komplett opplevelse».

Håper at minst én million laster ned nye Opera 11 i løpet av dagen: Kommunikasjonssjef Tor Odland.
Håper at minst én million laster ned nye Opera 11 i løpet av dagen: Kommunikasjonssjef Tor Odland. Bilde: Marius Jørgenrud
16. des. 2010 - 09:38

- Ja, elleve er et høyt tall. Men så er dette også en ny og sterk versjon. Denne nettleseren gir en komplett opplevelse, sier kommunikasjonssjef Tor Odland i Opera Software til digi.no.

Opera 11 er nå klar for nedlasting til Windows, Mac og Linux.

Støtte for utvidelser, som gjør det mulig å legge inn ny funksjonalitet i nettleseren, er trolig den viktigste nyheten denne gangen. Konkurrentene har som kjent hatt dette lenge.

Muligheten til å laste inn utvidelsene bare ved behov er imidlertid en ny kjekk finesse, som brukere vil sette pris. Poenget er å ikke belaste systemet unødig. Funksjonen er imidlertid ikke påskrudd i utgangspunktet, men kan velges i menyen.

Løft for Linux-brukere

- Dette gir opptil 30 prosent ytelsesforbedring. I tillegg har vi også gjort et stort løft for Linux-brukere med ytterligere 15-20 prosents ytelsesforbedring, sier produktsjef for desktop i Opera, Hanne Norstrøm til digi.no.

I skrivende stund finnes det allerede 200 utvidelser til Opera. Selskapet påpeker dessuten at svært mange av konkurrentenes utvidelser allerede er innebygget som funksjoner i Opera.

- 40 til 50 prosent av de mest populære utvidelsene til Firefox finnes allerede i Opera, opplyser Tor Odland.

Andre nyheter inkluderer stabling av faner, og en visuell hjelpeguide for Operas særegne styring ved hjelp av «musebevegelser» (mouse gestures). Guiden dukker opp hvis du holder ned høyre musknapp.

I likhet med enkelte andre nettleserer har også Opera nå pyntet på adressefeltet, og fjernet det de mener er unødvendig informasjon. Egne emblemer viser om du besøker et nettsted over en kryptert forbindelse, om nettstedet er sikkert og lignende.

For øvrig er det ikke noe nytt i den slippklare 11-eren sammenlignet med betaversjonen som kom forrige måned.

På verdensbasis har den norske nettleseren en stabil markedsandel på rundt 3-4 prosent, ifølge Tor Odland. Men konkurransen blant nettleserprodusentene er sterkere enn noen gang tidligere.

- Kampen nå er å få folk til å fortsette å bruke Opera, sier Odland, som håper å kunne runde minst én million nedlastinger av den nye nettleseren i løpet av dagen.

- Det er helt klart Firefox og Chrome som er våre største konkurrenter på desktop.

Markedslederen Internet Explorer fra Microsoft virker han mindre bekymret for.

- Microsoft kjenner at det brenner under føttene deres. De har tapt markedsandeler i stort sett alle markeder de siste fire årene, sier Odland.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.