Nettløsning kaprer mange norske ERP-kunder

Med sin nettbasert ERP-løsning spiser 24sevenoffice stadig mer av det norske markedet.

24SevenOffice (tidligere Kontorplassen.no) ble etablert i 1997, og har jobbet stille bak i kulissene. Med det trauste norske navnet og lite profilert, virket Kontorplassen.no som en ubetydelig og ufarlig aktør. Men ERP-gigantene Superoffice, Oracle, SAP og Salesforce har nå all grunn til å skjelve, mener markedsdirektør Morgan Ødegaard i 24SevenOffice.

Nå begynner bransjen for fullt å få øynene opp for 24SevenOffice som i dag har 600 kunder, hovedsaklige norske. Med et nyetablert kontor i provinsbyen Chennai i India, vil også web-selskapet erobre det engelskspråklige markedet og har allerede fått et fotfeste i England.

24SevenOffice er blitt nominert til både årets produkt 2005 av bladet Kapital og til årets Gaselle bedrifter i 2004 av Dagens Næringsliv.

Det er først og fremst mot små og mellomstore bedrifter 24SevenOffice retter seg mot med sine web-baserte løsninger og CRM «on demand». Ødegaard framholder at selskapet tilbyr hele produktspekteret av forretningsmoduler som økonomi, administrasjon, person, innkjøp, logistikk og kundehåndtering (CRM).

Løsningene er egenutviklet.

- Vi er nå klare til å kjøre hardt ut i markedet med vårt konsept. Våre 600 kunder har vi i hovedsak fått på grunn av «vareprat» fra en kunde, forteller Ødegaard.

Argumentene for å bruke web-løsningene er åpenbare, mener Ødegaard.

Ved å slippe å ha serverpark, implementering av exchange programvare, backup-løsninger, drift og sikkerhet, kan kundene spare opptil 50 prosent. Det er ikke nødvendig å ha lokalt forankrede programvarer når all dokumentbehandling kan håndteres på web, mener Ødegaard.

Han antyder at hastigheten kan kanskje ligge mellom fem til ti prosent lavere enn en lokalt lagret programvare. Til gjengjeld er det langt flere funksjonaliteter ved å ha tilgang til løsninger på web og ikke minst gevinsten på besparelser.

De typiske bedriftene har vært blomsterbutikken på hjørnet til verktøybedrifter, men det kunne like godt vært Tandberg som istedet valgte den internasjonale CRM-giganten Salesforce.

Opptil 80 prosent av opplæringen og administrasjon skjer over web fra 24SevenOffice. Til sammenligning kjører SAP og Oracle i snitt implementasjon over seks måneder for større prosjekter. SAP legger opp til kort implementasjon for sin nye forretningsmodul BusinessOne som skal nå små og mellomstore bedrifter.

- Vi har ofte blitt kalt for mini-SAP, hevder Ødegaard.

Det er mange aktører med tilsvarende tjenester som nå dukker opp, blant annet Kreasoft i Mo i Rana og Proweb i Sandefjord.

24SevenOffice var tidligere i denne måneden med næringslivsdelegasjonen Abelia, IKT-Norge og Børge Brende til India for å lansere sitt nye outsourcing tilbud til SMB markedet.

Web-selskapet er spesielt aggressive mot regnskapsbedrifter og garanterer dem å spare minst 30 prosent av kostnadene.

Større bedrifter har også satt bort administrative oppgaver som for eksempel call sentere, regnskap og andre backoffice oppgaver. Nå er dette mulig for SMB markedet gjennom outsourcing senteret, India Outsourcing i Chennai.

Indere gjør outsourcingsoppgaver for 24/7Office som for eksempel skanning av fakturaer. 24SevenOffice benytter seg også av indere for telesalg til det britiske markedet, som ringer kundeprospekter i England og setter opp møter.

Systemet lar små- og mellomstore bedrifter skanne sine bilag direkte til sitt regnskapssystem i 24SevenOffice gjennom en vanlig bordskanner. De skannede bilagene blir automatisk optisk lest (OCR lest) av 24SevenOffice. Det som ikke kan leses automatisk blir punchet manuelt av outsourcing senteret i India og regnskapsfører i Norge vil fungere som en controller hvor arbeidsoppgaven vil være å kontrollere det arbeidet som er gjort, samt kontere bilagene.

Tjenesten er også kombinert med remitering direkte til BBS. Alle prosesser og oppgaver blir utført i kundens regnskapssystem ved at de ulike personene logger seg inn på Internett og utfører oppgavene direkte i systemet, enten det er i India eller Norge.

- Vi regner med at så mye som 70 prosent av våre kunder i Norge og internasjonalt vil velge outsourcingstjenesten våre i løpet av de neste tre årene, sier Ødegaard i 24SevenOffice.

Til toppen