Nettmålinger koster hundretusener

Norske nettsteder som vil ha demografiske og unike brukertall på sine tjenester må være villige til å bla opp store summer. I Sverige koster det 350.000 kroner for et årsabonnement.

digi.no skrev tirsdag om amerikanske Media Metrix, som gjennom den svenske lisensholderen SIFO prøver å kartlegge interessen på det norske internettmarkedet for uavhengige internettmålinger.

Utvalgsundersøkelsen, som foregår direkte på brukernes PC-er ved hjelp av en programvare, ble satt i gang i Sverige i mai 1998 med 800 personer i brukerpanelet.

Media Metrix vil kartlegge nordmenns nettbruk

I dag har SIFO greid å samle 3.000 brukere fordelt på 2.000 husholdninger. Lisensholderen har også konkrete planer med å få på plass et liknende panel i Danmark med 800 individer.


Den svenske virksomheten koster 350.000 kroner årlig per deltaker, mens den danske vil ha en inngangspris på 250.000 kroner. I forbindelse med den danske tjenesten ligger det en klausul på at antall panelbrukere kjapt skal opp i 1.500 surfere.

- Vi kan komme i gang i Norge i løpet av seks måneder, sa daglig leder Lars Bjørkman i svenske SIFO Interactive & Media Tracking på en presentasjon tidligere i uken.

- Vi ser for oss en oppstart med et utvalg på 800 brukere også i Norge, uttalte researchansvarlig Mikael Ohlsson på samme presentasjonen.

De daglige brukertallene på Internett i Norge er nå på 550.000 brukere, ifølge Norsk Gallup Institutt. I Sverige er tallene til sammenligning over tre ganger så høye skal vi tro SIFO Interactive. Samtidig er det dobbelt så mange svensker som nordmenn.

I Norge får Sifos norske datterselskap Feedback hard konkurranse av Norsk Gallup Institutt. Undersøkelsen Web-Toppen kartlegger personbruk og er allerede godt innarbeidet i det norske internettmarkedet. Undersøkelsene som foregår per telefon (ikke en online-tjeneste), gir ikke særlig detaljerte tall for individuelle brukervaner, og spørsmål er blitt reist ved det lille utvalget som blir forespurt.

Dessuten tester Gallup for tiden også ut et statistikkverktøy som heter WebMeasure. WebMeasure er en trafikkmåling som foregår direkte på nettstedenes servere og gir svar på besøk og antall sidevisninger. Undersøkelsen gir ikke spesiell informasjon om individene som er innom nettstedene og brukervanene deres.

Det vil uansett være et kostnadsmessig spørsmål om det vil være plass til to statistikksystemer på det lille norske internettmarkedet.


Ny nettstatistikk fra Norsk Gallup

I fjor vinter falt nettstatistikkarbeidet på det norske internettmarkedet sammen på grunn av uenighet om løsninger for servermålinger. Arbeidsgruppen hadde kommet fram til et egenutviklet system, noe enkelte av aktørene, ikke minst de store avisene i Akersgata, synes ble for eksklusivt og sært, ikke minst i forhold til det internasjonale markedet.


Nå tar altså både Media Metrix og SIFO (i tillegg til Gallup) opp hansken og prøver å skaffe Internett-Norge en verifisert oversikt over den jevne internettbrukeren. I Sverige er kundemassen 60 bedrifter hvor av halvparten av mediekundene er faste. Brukerne i panelet, altså de svenske surferne, er innom 120.000 ulike domener i løpet av én måned. Av disse er 80.000 besøkt av én person én gang.

Det er kun de 450 mest besøkte nettstedene som blir listet i rapportene, og terskelen for å komme inn på denne listen (som nummer 450) er 30.000 unike brukere. Utvalget til panelet tar for seg et webunivers som SIFO kartlegger per post og telefon (800.000 forespørsler i året) og består av svensker mellom 12 og 79 år med internettoppkopling hjemme, på skole eller jobb.

Deltagerne i panelet får en programvare de må laste ned på alle datamaskinene de bruker daglig. I husholdningen går det an å definere ulike brukerprofiler, men kun én kan være logget på og registreres som bruker av gangen. I en fremtidig versjon av RelevantKnowledge, som verktøyet heter, skal det være mulig å bedrive multisurf for flere familiemedlemmer av gangen.

De surferne SIFO ikke greier å kartlegge er folk som går inn fra kyberkaféer og andre offentlig steder samt svenske brukere som befinner seg i utlandet (det siste kan dreie seg om så mange som 20 prosent på det meste). Dessuten registrerer ikke den nåværende utgaven av programvaren RelevantKnowledge andre nettlesere enn Netscape Navigator og Microsofts Internet Explorer.

En ny versjon av programvaren og rapportering dukker opp på markedet neste år. Etter at selskapene Media Metrix og RelevantKnowledge fusjonerte i fjor høst har de lenge planlagt å slå sammen de to ulike teknologiene. Prosjektarbeidet går under navnet BOB (Best of Both) og skal sørge for at all rapportering foregår online (og ikke ved hjelp av disketter som Media Metrix har benyttet til nå).

Den nye versjonen vil være nettleseruavhengig, dvs. at blant annet også brukerne av norske Opera kan inkluderes i brukerpanelet.

Til toppen