Nettreklame: Foreslår felles europeiske kjøreregler

FAST Europe foreslår felles europeiske retningslinjer for reklame på Internett, i håp om å strømlinjeforme den nye e-økonomien. Norske annonsører og ANFO-leder Bjørn F. Hauge (bildet) bifaller initiativet.

Future of European Advertising Stakeholders, eller FAST Europe, la nylig frem forslag til selvregulering av den sterkt voksende nettreklame-industrien. Organisasjonens uttalte mål er å aksellerere veksten av digital annonsering i Europa ved å utrede "viktige spørsmål om regulering som har direkte og umiddelbar konsekvens på fremtiden for digital kommunikasjon i Europa", ifølge en pressemelding.

På konferansen @d:Tech i London la organisasjonen frem tre sett av retningslinjer som skal regulere og forklare forskjellige modeller for kampanjer, prinsipper for beregning av seer-/leser-tall på nettet og målretting av reklame på nettet.

Særlig den siste biten, også kalt one-to-one target marketing, er kommet i søkelyset i det siste, etter avsløringen av annonseselskapet DoubleClicks metoder i USA.

Les:


DoubleClicks nettsteder bombardert med e-post
Norske DoubleClick vet ikke hvor du bor

Norske Annonsørers Forbund (ANFO) jobber gjennom sitt medlemskap i World Federation of Advertisers(WFA) mye med det samme:

- Internett er et ferskt medium med enorm aksellerasjon på antall aktører og steder; per idag er det i alle fall 200 norske sider som tilbyr annonseplass. FAST prøver å få til felles retningslinjer, og også litt selvjustis i bransjen. På den ene siden gjelder det spørsmål om personvern, slik som sletting av spor på nettet o.l. - på den annen side er det et mål at nettstedene skal opptre på en slik måte at bransjen slipper lovregulering, sier leder i ANFO, Bjørn F. Hauge til digi.no.

FAST Europe skal "hjelpe" EU med sakkyndig utredning om spørsmål som implikasjonene av cookies (se DoubleClick-saken) for profilbygging om individer, hva man skal gjøre med uinvitert e-postreklame (spam) og ikke minst hvordan man skal kunne ta seg av klager på nett-tjenester.

- Vår intensjon er å bygge et sett av minimumskrav til nettreklame for å sikre en pålitelig standard som kan implementeres gjennom hele industrien, samt skape en detaljert oversikt for å hjelpe industrien til aktivt å bygge kunde-tillit til individuelt tilpasset reklame, sier Howard Liptzin fra annonsebyrået 24/7.

FAST fungerer som en interessegruppe for store aktører på nettreklame-markedet og søker å strømlinjeforme utviklingen av dette markedet over hele verden. Samarbeidet mellom de frivillige deltagerne i forumet startet på et Procter & Gamble-sponset reklameindustri-arrangement i 1998, hvor fokusen var meningsfylt utvikling av online reklame, ifølge det offisielle nettstedet fastinfo.org.

Til toppen