Nettreklame skal gi økt netthandel

IBM skal lage en internasjonal markedsføringskampanje for netthandel, rettet mot små og mellomstore bedrifter. Kampanjen kommer til Norge i oktober/november.

Formålet med kampanjen er å markedsføre tjenester og programvare knyttet til IBMs pakkeløsninger for Internett-handel, med fellesbetegnelsen Net.Commerce. Budsjettet skal, ifølge Reuters, være rundt 40 millioner dollar. Kampanjen skal styres av Ogilvy & Mather som håndterer all IBMs reklame.

For første gang i IBMs historie rettes en slik global kampanje mot små og mellomstore bedrifter. Årsaken er at IBM mener slike bedrifter går tidligere over til Internett enn større selskaper, og at de verden over vil bruke mellom 150 og 200 milliarder dollar på informasjonsteknologi i 1997.

Irving Wladawsky-Berger, IBMs hovedansvarlig for Internett-teknologi, sier til Reuters at små selskaper som allerede er tilstede på web, har større sannsynlighet for å bruke Internettet som handelsplass enn større selskaper.

- Markedsføringen i Norge vil konsentrere seg om Internett-medier, sier Mette Silberg i IBM Norge. - Vi har nettopp fått inn tekstene, og vil straks sette i gang med å plukke ut dem vi vil bearbeide til norsk og tilpasse lokale forhold.

I pressemeldingen fra IBM legges det også vekt på at mye av aktiviteten i kampanjen vil foregå på web, og at i land som Irland, Hellas, Tyrkia, Portugal, Ungarn, Tsjekkia, Polen, Russland og Israel vil dette være første gang IBM averterer på lokale nettsteder. Det heter videre at IBM ser store muligheter i Sør- og Øst-Europa, hvor Internett-handel kan bidra til økt omsetning, gjennom alt fra e-post til fullverdig elektronisk kjøp og salg. Her vises det til analyseselskapet IDC, som regner med at næringsmessig bruk av Internett på noen av disse markedene kan øke med opptil 600 til 900 prosent innen 2000.

Prisen på pakkene som skal markedsføres, starter på under 5.000 dollar. Dyrere pakker omfatter ikke bare mer programvare, men også tjenester som installasjon, konfigurering og opplæring.

Til toppen