Nettsalg kan true eiendomsmeglere

Tradisjonelle meglere vil om få år møte sterk konkurranse fra nettmeglere, tror Tom Glosimot i Advokatoppgjør.

Mange dømte Skandiabanken nedenom og hjem, og den gebyrfrie nettbanken måtte bruke flere år på å motbevise de dystre spådommene.

Akkurat på samme måte tror advokat Tom H. Glosimot nettsalget av boliger vil ta av. Foreløpig har Advokatoppgjør (Ao.no) bare solgt et tyvetalls boliger. Men pågangen på nye prospekter er merkbart, mener Glosimot.

Han tror at det om to til tre år vil være like naturlig å selge boligen over nett som gjennom tradisjonelle eiendomsmeglere.

Ao.no tilbyr alt fra at kunden får tilgang til deres løsning, men gjør alt selv til at nettmegleren tar over hele budgivningen, visning og oppgjøret for kunden.

Årlig selges det mellom 150.000 til 180.000 boliger og fritidshus i Norge, og nordmenn skifter i snitt bolig hvert syvende år. Det er en bit av denne kaka ao.no vil ha.

Ao opererer med priser helt ned til 1.495 kroner, og det er volum nettmeglerne skal tjene på.

Både Selgboligselv.no og ao.no har lansert nettjenester for salg av privatboliger.

For privatpersoner kan det være store penger å spare på å selge boligen selv over nett i samarbeid med profesjonelle meglere.

    Les også:

Ao.no har gjort avtale med Finn og Tinde, der kunder får annonsere.

Advokatoppgjør har lagt betydelige ressurser i utvikling av databasen sammen med bransjefolk. Utviklingen startet helt tilbake til 2001 og Glosimot sammenligner brukerfunksjonalitet og sikkerhet på samme nivå som nettbanken.

Rundt 25 skjemaer som en privatperson må ha for å selge bolig, er integrert i systemet. Dette inkluder pantattester, kjøpekontrakter og skjøter.

Oppdaterte borettslagsregistre og kartverk følger med i programmet. Budrunden er åpen og kan følges av kunden selv på nettet.

I samarbeid med fire eiendomsmeglere, to advokater, økonomer og dataeksperter skal ao.no ha lagt inn alle tenkelige hensyn i programmet, alt fra opplysninger om lån og heftelser til reguleringsopplysninger og lenker til takstmenn.

Løsningen er bygget over 24 sider, men Glosimot antyder at dersom kjøper har oversikten over sine data, vil det ta mellom to til tre timer for å fylle ut sidene. Kjøperen laster selv ned bilder til salgsprospektet som integreres i aos løsning.

I salgsprospektet er det utarbeidet forskjellige forslag til tekst, som kunden selv kan tilpasse og redigere.

Glosimot forteller at gründerne har brukt flere tusen timer på programmet og antyder mellom 12 til 15 årsverk på utvikling av løsningen over en fire års periode.

Arbeidet er gjort på egeninnsats, men dersom arbeidet skulle vært satt ut ville det fort ha kostet mellom 12 til 15 millioner kroner i utviklingskostnader.

- Meglernes store bløff er at det er vanskeligere å få solgt over nett. Vi har solgt de fleste eiendommene til langt over takst, alt fra 60.000 kroner til flere hundre tusen kroner over takst, sier Glosimot til digi.no.

Til toppen