Nettsalg opp, CD-salg ned

Mye tyder på at nye underholdningstilbud stadig stjeler andeler fra de gamle suksessene.

Apple selger dobbelt så mye etter at amerikanske Windows-brukere fikk tilgang til iTunes Music Store i oktober. Selskapet solgte 12 millioner sanger i perioden april til oktober, da bare Mac-brukerne hadde tilgang, men allerede mandag denne uken annonserte Apple at milepælen med 25 millioner nedlastede låter var nådd

    Les også:

Ifølge News.com overgår veksten forventningene til mange analytikere, men understreker at brukerne er villige til å betale for tilgang til lovlig musikkdistribusjon over Internett.

For Apple selv er ikke overskuddet av iTunes Music Store så veldig stort. Det meste av de 0.99 dollarene selskapet krever for hver låt går med til å dekke driftsutgifter eller som avgift til musikkbransjen. Men ifølge Apple er iTunes Music Store med på å øke salget av musikkspilleren iPod.

Ifølge News.com har Apple en 70 prosents andel av de lovlig markedet for nedlasting av musikk over Internett, og det ventes at iTunes-salget vil bli minst fem ganger så stort som det konkurrentene greier til sammen. Likevel ventes konkurransen å vokse fra blant annet Musicmatch, Napster, Microsoft og Wal-Mart. I tillegg planlegger både MTV og Coca Cola tilsvarende tjenester.

En del mennesker irriterer seg over at iTunes Music Store ennå ikke er tilgjengelig i Europa. Svenske Jacob Landefjord har startet et online opprop hvor folk kan skrive under for å oppmuntre Apple til å få fortgang i sakene. Oppropet finner du på denne siden.

Det som virker klart er at slike nedlastingstjenester går utover salget av CD-er, i tillegg til den ulovlige delingen av musikk.

- Nå er det veldig mange ting vi konkurrerer med, det er begrenset hvor mye penger folk har til å bruke på underholdning, sier Petter Singsaas, administrerende direktør i Universal Music Norge og formann i bransjeorganisasjonen IFPI Norge, til TV 2 Nyhetene.

Musikkbransjen i Norge regner ifølge TV 2 Nyhetene med å selge ca. 12,3 millioner CD-album i år. Dette er en nedgang fra fjorårets 13,7 millioner CD-er, men noe bedre enn de 12,2 millioner CD-er som ble solgt i Norge i 2001.

Singsaas mener likevel at CD-en på langt nær er død ennå, og ser for seg enda en tiårs periode hvor CD-en står relativt sterkt.

Til toppen