JUSS OG SAMFUNN

Nettsamfunn tar annonsepengene

Annonsemarkedet for sosiale nettverk vil vokse kraftig, spår analyseselskaper.

5. mai 2008 - 10:30

Ideen om å følge med på hva brukeren ser på og så vise målrettede annonser dukket opp allerede i 1996-97.

Siden da har sosiale nettverk som Facebook, MySpace, twitter.com og LinkedIn fått en stadig større utbredelse.

I Norge er det nettsteder som Nettby.no, Biip.no og Blink.no som råder markedet.

Her legger man igjen offentlig tilgjengelig informasjon som alder, interesser og kontaktopplysninger, som gjør det svært enkelt for aktører å nyttiggjøre seg opplysningene til kommersielle formål.

Analyseselskaper spår nå en høy veksttakt, skriver Aftenposten.

Emarketer tror nå at annonsemarkedet for sosiale nettsamfunn vil bli på rundt 15 milliarder kroner bare i USA om tre år.

Googles Norge-sjef Jan Grønbech mener søkemotorene nå har 35 til 40 prosent av nettannonsemarkedet i Norge, og andelen vil øke til 60 prosent.

Bare Google vil ha en annonseomsetning i Norge på over 400 millioner kroner i år.

At interessen er stor viser salget av nettsamfunnet Biip.no som nylig ble kjøpt opp av Egmont og Mediehuset Nettavisen.

Gründerne i Biip.no, Erling Løken Andersen (26), Ozan Øzerk (28) og Bo Myrås (26), håvet inn en solid gevinst. For seks måneder siden ble Biip verdsatt til 63 millioner kroner.

Medlemmene kan blogge, opprette grupper, dele bilder, videoklipp, delta i diskusjoner og sende gratis sms. Medlemmene er hovedsakelig i alderen 12-26 år.

Totalrammen på avtalen kan i dag være på over 100 millioner kroner, ifølge kilder.

Til sammenligning ble Facebook nylig verdsatt til 85 milliarder kroner. Med over 51 millioner aktive brukere utgjør verdien per medlem 1650 kroner. Biip.no har regnet ut at verdien per Biip-medlem utgjør 210 kroner.

Biip.no omsatte for 6 millioner kroner i 2007 og årsresultatet endte på 1,2 millioner kroner. I 2008 har nettsamfunnet budsjettert med en omsetning på 12-14 millioner kroner. Nettsamfunnet har det seneste året vokst forbi Dagbladets Blink-tjeneste, og er nå Norges nest største nettsamfunn etter VGs Nettby.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.