Nettselskaper slåss om oppmerksomhet

I vrimmelen av nettselskaper kan det være vanskelig å skille seg ut og her er noen eksempler på ekstreme markedsføringsteknikker fra amerikanske nettselskaper.

Det er ikke lett å bli hørt blant tusen andre stemmer. I alle fall ikke når man skal få folk til å bruke nettsiden din blant tusen andre nettsider. Det evigvarende problemet med oppmerksomhet har fått flere amerikanske nettsteder til å bruke rene geriljametoder i kampen om klikk og kunder.

TV-reklame, banner-annonser og avisannonser er ikke lenger nok i kampen om allmennhetens oppmerksomhet. Et eksempel på det er den San Francisco-baserte nettjenesten Charitycounts.com som driver med veldedighetsformidling. Dette selskapet fant på en markedsgigg mange misunner dem: I deres kampanje ble 10 000 tomme lommebøker lagt ut i San Franciscos gater med en lapp hvor det sto: "Hvis du ser etter raske penger: Skam deg! Besøk Charitycounts.com og gjør opp for deg".

En New York basert nettjeneste gikk litt lenger, samt litt hyggeligere. Biltjenesten Carorder.com gav vekk 50 000 bompenge-billetter. Disse ble delt ut til bilførere gratis, men kostet nettselskpaet rundt 25 kroner. På hver bomstasjon sto det folk med en banner som viste: Din gjennomfart blir presenter av Carorder.com.

Dealtime.com, en nettbasert shoppingtjeneste med det treffende mottoet: Let us deal with it, bestemte seg for å gjøre ord til handling. Representanter for selskapet gikk rundt i New Yorks gater og bød tilfeldig utvalgte på en drink, de gav hansker til tilfeldig utvalgte på de kaldeste dagene og de satt opp shufflebusser for shoppere i beste turistperiode, skriver News.com.

Lite av reklamen vi omgir oss med blir husket. Når selskaper setter opp store reklameboards, spyr ut reklame i strategiske medier og så videre, er det ikke lett for et lite dotcom-selskap å stikke seg ut i mengden og få folk til å huske på budskapet, selv om det bare er en snappy nettadresse.

En ny rapport fra Jupiter, et analysebyrå med nettet som spesialitet, viser at reklame er langt nede på listen når det gjender oppmerksomhet, uansett hvor sprø kampanjene er. Den viktigste grunnen er rykter: har du en venn som anbefaler en nettjeneste er det stor sjanse for at du besøker nettopp denne siden. På første plass er oppslag i aviser eller magasiner.

Amerikanske nettselskaper- hvorav de fleste taper penger- brukte mer enn 4 milliarder dollar (32 milliarder norske kroner) på markedsføring utenfor Internett. I løpet av ferieperioder brukte flere dotcom-selskaper hele 70 prosent av omsetningen sin på slike reklamekampanjer, skriver News.com.

Uansett all markedsføring. Mange nettselskaper slipper ikke gjennom støyen fra alle de andre selskapene som kanskje har en litt friskere ide. - Det blir brukt så mye på markedsføring at det blir vanskelig å heve seg over resten, sier Michele Slack, markedsføringsanalytiker ved analyseselskapet Jupiter.

Til toppen