Nettsidene ruster opp for bredbånd

Når titusenvis av nordmenn kobler seg på nettet med bredbåndslinjer, får store norske nettsider som VG, TV 2 og SOL både store muligheter og problemer.

I løpet av november eller desember starter Telenor salget av sine ADSL-bredbåndslinjer med hastigheter på hvertfall 1 Mbps i sekundet. Dette er mer enn en 10-20 dobling av en ISDN-linje eller hva de fleste brukere har på jobben. Les mer om ADSL: Sjekk om DU får ADSL

Men som en undersøkelse fra Timeglass i går avslørte, klarer de meste populære norske Internett-sidene bare å pumpe ut innhold i en fart på rundt 400 Kbps. Bredbåndslinjer blir derfor en stor teknisk utfordring, men åpner samtidig store muligheter. Les mer om testen: Det norske internettet er for tregt

- Vi tror dagens SOL-sider går stort sett fort nok. Spørsmålet er hvordan vi skal utnytte de nye mulighetene bredbånd gir til å servere multimedia-tjenester som video og lyd, sier Kristin Skogen-Lund, administrerende direktør i SOL til digitoday.no.

- Nå er vi i et vanskelig grenseland der brukerne sitter mange forskjellige forbindelser til nettet. Vi vurderer derfor å lage forskjellige versjoner av SOL-tjenesten tilpasset ulike båndbredder. I dag er rask nedlastning for modem svært viktig for oss. Brukere med bredbåndslinjer kunne ha fått en grafikk-rikere versjon med lyd og annet, sier Skogen-Lund til digitoday.no.

Hun får støtte fra både VG og TV 2. Sistnevnte har allerede lansert en bredbåndstjeneste. Begge legger på reklamesendinger foran sine videoer.

- Den vanlige TV 2-siden er tekstorientert og legger ut små videobiter for brukere med vanlige linjer. For bredbåndsbrukere har vi laget Frihet TV 2, en side som serverer video med opp til 300 Kbps, noe som gir store bilder. Her legger vi ut både innhold produsert for Internett og digitaliserte TV 2-sendinger, forteller Kjetil Nilsen, administrerende direktør i TV 2 Interaktiv til digitoday.no.

Nilsen forteller at TV 2 har satset 10 millioner på å bygge opp Frihet TV 2.

- Vi har begynt å legge ut video og øker på hele tiden. Vi har vært inne på tanken om å lage forskjellige versjoner av våre Internett-sider, men diskusjonene om våre planer er ikke ferdige og jeg vil ikke gå ut med hva vi vurderer, sier Torry Pedersen, multimedia-sjef i VG til digitoday.no.

Pedersen forteller om stor trafikk på videoene VG legger ut, men påpeker at tekst vil være hovedfokus.

- Tekst er et meget godt media, det er ingen tilfeldighet at avisene er de mest populære Internett-sidene i dag.

Til toppen