Nettskeptiker Murdoch investerer i det stille

Samtidig som Rupert Murdoch advarer mot internetthysteri og overprising, investerer også han på Internett.

Tidlig på året advarte den australskfødte mangemilliardæren Rupert Murdoch mot overprisede selskap som ikke ville oppnå de forventede resultater. I en tale i Singapore forsikret han at hans globale medieselskap News Corp. ikke aktet å overta store og overkapitaliserte nettselskaper.

Nå viser det seg at Murdochs bastante kritikk ikke er helt genuin; et datterselskap til News Corp. har investert i internettvirksomhetene TheStreet.com og Juno Online.

Det er den elektroniske virksomheten i News Corp., News America Digital Publishing, som har investert 7,5 millioner dollar i betaltjenesten TheStreet.com som publiserer finansinformasjon over Internett. Ifølge The Industry Standard innebærer dette en portefølje på 600.000 aksjer eller tre prosent av selskapet.

I februar investerte New York Times 15 millioner dollar i The Street.com.

I tillegg har Murdochs elektroniske virksomhet bestemt seg for å kjøpe tre millioner aksjer (10 prosent) i Juno Online, som er en New York-basert onlinetjeneste med seks millioner kunder.

Begge har blitt enig med Murdoch om å ta betaling i annonsering i Fox Entertainment Television og kabelvirksomheten. Juno skal få TV-annonsering for 10 millioner dollar de nærmeste to årene, mens TheStreet.com også sammen med Fox produsere en TV-serie om Internett.

Investeringen i eksterne internettaktører innebærer en renessanse for News America Digital Publishing. For noen år siden investerte Murdoch blant annet i internettselskapet Delphi, men gikk etterhvert over til å utvikle merkevarer fra egen tradisjonell medievirksomhet på web for understøtte spesielt kringkastingsvirksomheten sin.

Murdoch har lenge forberedt seg på interaktiv TV og har blant annet utviklet en elektronisk TV-guide.

Til toppen