Adobe i butikkhyller i Japan. Selskapets overgang til ny forretningsmodell innebærer at slike hyller vil høre fortiden til. (Bilde: Marius Jørgenrud)

Nettskyen gjør Adobe mer lønnsom

Kvartalstallene tyder på at framtidens forretningsmodell er gunstig for selskapet.

Nettskymodellen innebærer at programvareleverandører bytter forretningsmodell: I stedet for å selge lisenser skal de ta seg betalt per bruker og per måned. Overgangen til ny forretningsmodell innebærer økt risiko. Risikoen skjerpes av de pågående økonomisk usikre tidene.

Adobe avduket sin store satsing på nettskyen i april, med lanseringen av Creative Cloud, en tjeneste som gir tilgang til alle applikasjoner fra selskapets hovedprodukt Creative Suite 6 (se artikkelen Snart kan du leie Photoshop i skyen).

Kvartalstallene som ble offentliggjort i går tyder på at den nye forretningsmodellen er gunstig for selskapet.

Sammenliknet med samme kvartal i fjor, økte produktsalget (lisenssalget) med 5 prosent til 871 millioner dollar. Abonnementssalget (nettskyinntekter) økte med 46 prosent til 160 millioner dollar. Adobes samlede omsetning, inkludert tjenester og support, økte med 10 prosent til 1,12 milliarder dollar. Driftsresultatet økte også med 10 prosent, til 305 millioner dollar.

Nettskymodellen sikrer programvareleverandører jevnere inntekter. For Adobe er dette spesielt velkomment: Kvartalsomsetningen øker kraftig når det kommer nye varianter av Creative Suite og andre nøkkelprodukter, og stagnerer når nyhetene er få.

Prisingen av abonnementene er kritisk. Adobe har lagt seg på et nivå der et lisenssalg tilsvarer i overkant av fire års abonnement. Finansdirektør Mark Garrett sier til Bloomberg at overgang fra lisens til abonnement vil redusere kvartalsomsetningen med 10 millioner dollar i overskuelig framtid. Per i dag har Adobe 90 000 betalende abonnenter. Tallet øker med rundt 5 000 hver uke. Garrett mener utviklingen er gunstig for selskapet på lang sikt.

Det kom likevel som en overraskelse på analytikerne at Adobe tok konsekvensen av dette, og reduserte sin omsetningsprognose for inneværende kvartal til mellom 1,08 og 1,13 milliarder dollar. Det er så vidt under analytikernes gjennomsnittlige prognose på 1,14 milliarder dollar.

Da dette ble kjent, falt Adobe-aksjen, som inntil da hadde lagt på seg 16 prosent siden årsskiftet, med nesten 6 prosent.

Fasiten synes å være at nettskyen gjør Adobe mer lønnsom, samtidig som selskapet må gjennom noen kvartaler med lavere omsetning enn om de ikke hadde satset på nettskyen. Dette mønsteret kan gå igjen i programvarebransjen de nærmeste årene, og prege utviklingen til blant annet Oracle og Microsoft.

Til toppen