Nettspill lokket barn til å se reklame

Danske barn møter store menger reklame for mat og godteri med mye sukker, når de logger seg inn på internett. Barna lokkes til nettstedene med løfter om gratis spill, skrev København-avisen Politiken onsdag.

Selskapene som nå trapper opp internettreklamen rettet mot barn, bruker samtidig mindre penger på fjernsynsreklame. En undersøkelse fra dansk TV2 viser et fall på 40 prosent i reklameinnslagene for usunn mat foran og etter barneprogrammer.

- På nettet visker selskapene ut skillet mellom reklame, underholdning og informasjon og blander det sammen til en eneste graut. Barna greier ikke å gjennomskue at de blir utsatt for masskiv, men skjult påvirkning på nettet, sier Camilla Udsen i det danske Forbrugerrådet.

- Vi ønsker et forbund mot tilbud om underholdning der det inngår reklame for usunne produkter, fastslår Camilla Udsen. Danske eksperter mener at barna ikke er utsatt for mindre påvirkning nå enn før, men påvirkningen er flyttet til et annet medium.

Ifølge Politiken retter kritikken seg mot kjente selskaper som cornflakesprodusenten Kellogg's, sjokoladefabrikken Tom's og godteriselskapet Kinder. Medieprofessor Birgitte Tufte påpeker at barn i 10-12-årsalderen både er svært nettvante og lett påvirkelige.

Til toppen