Nettsted lurte svenske journalister

Det svenske reklamebyrået Komintern lurte svensk presse til å tro at Røde Khmer-lederen Pol Pot hadde landet på Arlanda utenfor Stockholm.

Reklamebyrået designet et nettsted kalt www.tass.net slik at det lett kunne forveksles med det offisielle russiske nyhetsbyrået Itar-Tass sitt eget nettsted. Det viste falske bilder, tekst og videoklipp av Pol Pot som landet på Arlanda utenfor Stockholm.

På flyplassen hadde han møtt medlemmer av en venstreorientert gruppe, het det i meldingen, som fortsatte med at Pol Pot hadde søkt asyl i Sverige.

Den falske rapporten ble lagt ut på Internett tirsdag denne uken. Svenske journalister gikk rett i fellen og forvekslet meldingen med en offisiell nyhetsmelding fra Itar-Tass. Det førte til telefonstorm i det svenske utenriksdepartementet, da journalistene forsøkte å få nyheten bekreftet. Etter å ha sjekket saken, kunne imidlertid departementet avsløre den som en spøk.

- Det var et artistisk eksperiment. Vi er litt overrasket over at nyheten kom ut. Våkne journalister burde ha reagert, sier nettstedets designer Jon Karlung og legger til at hele spøken var laget for å lære folk å ikke tro alt de ser på Internett.

Til toppen